Friday, August 28, 2015

STESEN POSITIF oleh DR Fadzilah Kamsah

cuci otak,
kawal minda,
ubah tanggapan.
 


1. Bila berfikiran negatif, 
kita mudah sakit, penat, stress & tak bertenaga
Tapi bila berfikiran positif,
Kehidupan kita akan berubah menjadi lebih baik
Jadi fikir & sebut yg baik2 je. Sebab ia akan menjadi doa buat kita. Allah swt bertindak mengikut sangkaan hambaNya.
2. Bersihkan hati. Buang rasa benci, marah atau dendam. Hati yg +ve mudah menarik hidayah Allah swt.
Hati yg kotor mudah buat kita jatuh sakit.
3. Doa setiap solat harian agar di beri fikiran yg sihat & tingkah laku yg baik serta berjumpa dgn org2 yg +ve.
4. Melayan org sekeliling sama ada keluarga / kwn2 / jiran dgn penuh perasaan & ksh syg. Otak akan terangsang utk jd org yg +ve.
5. Lihat sesuatu cabaran / ujian dari sudut yg +ve. Selagi hidup kita akan diduga, Allah swt tahu kemampuan hambaNya.
Allah beri dugaan, ilham, tenaga & penyelasaian. Doa, sabar, usaha & tawakal.
6. buang cas2 -ve, otak akan senang menyerap cas yg +ve. Jika cwn penuh dgn lumpur, mcm mana air yg bersih nk masuk.
7. Sebarkan kebaikan org lain . Contoh Jiran aku baik la. Selalu senyum. Bknnya selalu umpat/keji/fitnah.
8. Bergaul dgn semua org tanpa pilih bulu. Jgn sombong. Tapi berdoa agar di pertemukan dgn org2 positif. Yg negatif kita tinggalkan.
9. Betulkan pemakanan kita. Diet yg sihat & halal menjana pemikiran yg baik. Buat aktiviti seperti jogging.
10. Elakkan bandingkan diri dgn org Lain. Setiap org ada kelemahan & kelebihan.
11. Lupakan perkara lalu yg boleh lemahkan semangat kita. Tapi fokus pada hari ni utk hidup yg bahagia.
Bila kita sentiasa +ve, bdn akan mengeluarkan hormon endorfin utk buat kita rasa ceria.
So anda pilih yg mana?
‪#‎tv3

4 comments:

Mirabeads azi said...

fikir positif baru aura positif menguasai diri....

Kakzakie said...

Sepatutnya begitulah... tapi kadang kita terlupa seketika apabila tiba-tiba didatangkan ujian sedikit-sebanyak mencalar rasa yg positif.

rubiah kadir said...

Betul..pikir +ve...tingkah laku pun +ve kak sis..rugilah sape yg suke menegatifkan diri sendiri kan

rubiah kadir said...

Aah kakzakie..betul jugak..kita manusia..kdg dtg ujian singgah,cpt nk -ve..nk gelabah..apa2 pun,back to Allah,insyaAllah..hati bersih..pikiran pun +ve