Thursday, October 15, 2015

Bahaya Bila Kolestrol Tinggi

apa itu KOLESTROL?
merupakan salah 1 zat yg di kenali zat lemak/lipid, mempunyai fungsi sgt penting bagi tubuh kita. 

Tubuh mmg memerlukan KOLESTROL utk membantu membentuk dinding sel, sebagai bahan dasar utk mencegah hormon2 steroid terbentuk & memberi tenaga pada tubuh.

Kolestrol secara semulajadi nya di hasilkan oleh hati sbyk 80% manakala yg selebihnya 20% berpunca drpd pemakanan seharian kita. kalau korang nk tahu, kolestrol terbahagi kpd 2 jenis iaitu kolestrol baik (HDL) manakala kolestrol jahat pulak (LDL). 

jenis kolestrol dalam tubuh
JENIS KOLESTROL DLM TUBUH
Saranan pengambilan kolestrol harian :

  • bagi individu NORMAL tidak lebih 300mg
  • pesakit JANTUNG kurang dari 200mg 
UJIAN DARAH perlu di lakukan bagi mengetahui status bacaan kolestrol.
"1 daripada 6 KEMATIAN di malaysia berpunca
drpd PENYAKIT JANTUNG!!"
Pembunuh Senyap no 1 di Malaysia & seluruh dunia.
anda mungkin orangnya seterusnya. 

Pengumpulan kolestrol yg TINGGI boleh menyebabkan saluran darah tersumbat. Antara penyakit berbahya yg berpunca drpd kolestrol seperti strok, penyakit jantung, tekanan darah tinggi dll


pengambilan MAKANAN yg tinggi kadar kolestrol juga menjadi PENYEBAB. Malaysia kan kaya dgn makanan yg sedap2 :)
makanan tinggi kolestrol
mampu ke kita nk menolak segala keinginan terhadap makanan??
kini korang xperlu risau lagi untuk menikmati makanan kegemaran. Shaklee ada menyediakan supplemen utk kolestrol. 

CADANGAN SET KOLESTROL & JANTUNG
  • PHYTOCOL-ST = kaya dgn fitosterol utk mencegah penyerapan kolestrol drpd makanan
  • OMEGA GUARD = kaya dgn EPA & DHA utk membersihkan salur darah yg tersumbat, mengurangkan kolestrol
  • COQ HEALTH = berfungsi menguatkan jantung & memperbaiki pengaliran darah
  • VIVIX = utk kesihatan saluran darah/arteri, mengawal sel dari penuaan & kerosakan
sayangi jantung, sayangi diri!!
berikan peluang utk hidup sihat.

shaklee independent distributor
Rubiah Kadir
SID 945759
SMS / WHATS APP : 0166696703
COD : PUCHONG
Poslaju ke seluruh malaysia
                                                                                 


10 comments:

paridah said...

assalam...risau juga kalau berkolestrol tinggi ni ya sbb banyak sakit yg bhaya terjadi kerananya. moga dijauhi Allah semua penyakit yg xdiingini tu...

Siti Rohaida Yusof said...

yelah risau juga dengan kolestrol ni..sebab ianya banyak berkaitan dengan jantung.kalau kita tak jaga pemakanan kita,penyakit senyap inilah yang akan kita hadapi

♥TheOnlyFarah♥ said...

cara nak elak memang kena jaga pemakanan.. farah pun ada kolestrol jahat tue.. tapi asal nak diet jer ke laut..huhuhu

Scdha Sein (SS) said...

Bahaya jugak kolestrol jahat ni...

hainom OKje said...

Seram pulak baca entri ni Ruby..... takut! Tau bahaya kolestrol tu tp tulah nak check darah pun seram gak ni....

Mizz Aiza said...

Bahaya jika kolestrol tinggi.. Mengundang pelbagai penyakit seperti jantung dan darah tinggi..

aTieYusof Family said...

Takut kalau kolestrol tinggi... huhu

Nurul Shahira said...

Memang kena jaga dan pantang pemakanan betul-betul kalau nak kurangkan paras kolestrol dalam darah. Tapi itu lah kita ni, makanan yang sedap tu, susah nak pantang. Pagi ni pun baru lepas makan roti telur dengan kari ayam. Omai :p

Zie Has said...

bila last cek yer? ... time ngandung dulu kot :p

Cikna said...

Cikna xprnh cek, takut dgn resultnye nanti,huhuu..... Pemakanan mmg kena jaga jgn semberono je,nafsu pun kne kawal.....;-)