Tuesday, October 13, 2015

SALAM MAAL HIJRAH

assalamualaikum wbt semua


selamat pagi selasa. ruby doakan korang semua sihat walafiat ya.
pejam celik, pejam celik.. tanpa sedar, hari ni dah sampai penghujung tahun 1436H pun. bermulalah tahun baru bg kita umat islam. macam2 benda duk terlintas kat fikiran ruby ni ha.

hijrah ke aku?
apa yg dah aku laburkan utk kehidupan?
berapa byk dah aku berubah?
capai target x?

korang pulak rasa apa?
banyak benda yg perlu di perbaiki. sama ada perangai, peribadi @ apa aje yg boleh dorong ke arah benda yg baik. azam kena kuat. tindakan kena selaras.

insyaALLAH, akan di permudahkan jika kita bersungguh2 utk buat perubahan dlm hidup. bkn utk orang lain, tapi utk kebaikan diri kita juga kan. 

hijrah dari dosa

Kebiasaan bila tiba kemunculan tahun baru dlm kalendar ISLAM, kita akan membaca Doa Akhir Tahun dan Doa Awal Tahun. Doa Akhir Tahun di baca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. manakala doa Awal Tahun pula di baca 3 kali selepas maghrib pada malam 1 Muharram.

nota kaki : maaf, pada mulanya entry ni mmg ruby letak doa akhir & awal tahun. tapi bila di fikirkan, takut bacaan x betul ke apa kan. x nak main redah copy paste. sebab byk sgt dah ayat2 al quran di ubah suai.

SALAM MAAL HIJRAH 1437H dari ruby. semoga hari2 yg akan dtg lebih baik dari sebelum2 ni. aamiin..

6 comments:

Kakzakie said...

Untuk mengukur diri sendiri tak mampu apa lagi nak mengukur org lain punya Ruby (sorry kakak tersalah panggil semalam hihi...).

Apa pun kita mampu berusaha utk mencari yg lebih baik dari tahun yg akan kita tinggalkan

Salam ma'al hijarh dari kakak.

aTieYusof Family said...

Salam Maal Hijrah sis..
moga thn mendatang membawa seribu keberkatan... :)

QasehnyaRania said...

salam maal hijrah :)

hainom OKje said...

Salam Maal Hijrah Ruby..... Azam? Entahlah .....azam dlm hati jer lah kot hihi

Mummy Julia said...

Salam Maal Hijrah Ruby.. Moga kita berhijarah ke suatu kehidupan yang lebih baik.. Insya Allah..

Nurul Shahira said...

Salam Maal Hijrah 1437H. Semoga tahun ini bermula dengan lebih baik dari sebelumnya :)