Thursday, October 15, 2015

Bahaya Bila Kolestrol Tinggi

Apa itu KOLESTROL?
merupakan salah 1 zat yang di kenali zat lemak/lipid, ia mempunyai fungsi yang sangat penting bagi tubuh kita. 

Tubuh memang memerlukan KOLESTROL untuk membantu membentuk dinding sel, sebagai bahan dasar untuk mencegah hormon-hormon steroid terbentuk dan memberi tenaga pada tubuh.

Kolestrol secara semulajadi nya di hasilkan oleh hati sebanyak 80% manakala yang selebihnya 20% berpunca daripada pemakanan seharian kita. Kalau korang nak tahu, kolestrol terbahagi kepada 2 jenis iaitu kolestrol baik (HDL) manakala kolestrol jahat pulak (LDL). 

jenis kolestrol dalam tubuh
JENIS KOLESTROL DALAM TUBUH
Saranan pengambilan kolestrol harian :
  • bagi individu NORMAL tidak lebih 300mg
  • pesakit JANTUNG kurang dari 200mg 

UJIAN DARAH perlu di lakukan bagi mengetahui status bacaan kolestrol.

"1 daripada 6 KEMATIAN di Malaysia berpunca
daripada PENYAKIT JANTUNG !"
Pembunuh Senyap no 1 di Malaysia & seluruh dunia.
anda mungkin orangnya seterusnya. 

Pengumpulan kolestrol yang TINGGI boleh menyebabkan saluran darah tersumbat. Antara penyakit berbahya yg berpunca daripada kolestrol seperti strok, penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan lain-lain.

saluran darah tersumbat
Kolestrol Tinggi

pengambilan MAKANAN yang tinggi kadar kolestrol juga menjadi PENYEBAB. Malaysia kan kaya dengan makanan yang sedap dan lazat :)

makanan tinggi kolestrol

Cadangan set supplemen untuk masalah kolestrol. 

CADANGAN SET KOLESTROL & JANTUNG
  • PHYTOCOL-ST = kaya dengan fitosterol untuk mencegah penyerapan kolestrol ddaripada makanan
  • OMEGA GUARD = kaya dengan EPA & DHA untuk membersihkan salur darah yang tersumbat, mengurangkan kolestrol
  • COQ HEALTH = berfungsi menguatkan jantung & memperbaiki pengaliran darah
  • VIVIX = untuk kesihatan saluran darah/arteri, mengawal sel dari penuaan & kerosakan
Sayangi jantung, sayangi diri! 

Shaklee Independent Distributor
Rubiah Kadir
SID 945759
SMS / WHATS APP : 0166696703
COD : PUCHONG
Poslaju ke seluruh malaysia
                                                                                 


8 comments:

paridah said... REPLY

assalam...risau juga kalau berkolestrol tinggi ni ya sbb banyak sakit yg bhaya terjadi kerananya. moga dijauhi Allah semua penyakit yg xdiingini tu...

Siti Rohaida Yusof said... REPLY

yelah risau juga dengan kolestrol ni..sebab ianya banyak berkaitan dengan jantung.kalau kita tak jaga pemakanan kita,penyakit senyap inilah yang akan kita hadapi

♥TheOnlyFarah♥ said... REPLY

cara nak elak memang kena jaga pemakanan.. farah pun ada kolestrol jahat tue.. tapi asal nak diet jer ke laut..huhuhu

Scdha Sein (SS) said... REPLY

Bahaya jugak kolestrol jahat ni...

hainom OKje said... REPLY

Seram pulak baca entri ni Ruby..... takut! Tau bahaya kolestrol tu tp tulah nak check darah pun seram gak ni....

Nurul Shahira said... REPLY

Memang kena jaga dan pantang pemakanan betul-betul kalau nak kurangkan paras kolestrol dalam darah. Tapi itu lah kita ni, makanan yang sedap tu, susah nak pantang. Pagi ni pun baru lepas makan roti telur dengan kari ayam. Omai :p

Zie Has said... REPLY

bila last cek yer? ... time ngandung dulu kot :p

Cikna said... REPLY

Cikna xprnh cek, takut dgn resultnye nanti,huhuu..... Pemakanan mmg kena jaga jgn semberono je,nafsu pun kne kawal.....;-)

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah dan komen di blog Ruby.

Salam Ukhwah :)