Sunday, July 21, 2019

15 Kebaikan Vitamin C Untuk Kulit Cantik Berseri

Vitamin C merupakan salah satu nutrien penting untuk mengekalkan kecantikan kulit. Radikal bebas di sekeliling kita akan menyebabkan kulit wajah menjadi rosak. Garis halus dan kedutan mula muncul. Kulit nampak kusam.

Vitamin C sebagai "Antioksida" berfungsi meneutralkan serangan radikal bebas.

Untuk pengetahuan, vitamin C banyak dijumpai sebagai penyusun lapisan dermis dan epidermis dalam kult normal. Namun, kandungan vitamin C akan menurun disebabkan proses penuaan dan terdedah dengan sinaran UV.

Vitamin C Untuk Kulit Yang Cantik
Vitamin C berfungsi sebagai Antioksida
Ruby percaya, ramai yang mendambakan kulit yang sihat dan berseri terutamanya kaum wanita.

15 Kebaikan Vitamin C Untuk Kecantikan Kulit

1. Bertindak sebagai "Antioksida".
Menggalakkan penghasilan kulit yang sihat dengan meneutralkan kerosakkan disebabkan oleh radikal bebas.

2. Vitamin C adalah molekul penting dalam penghasilan KOLAGEN.
Kolagen merupakan sejenis protein bagi struktur tubuh kita.

Vitamin C Untuk Mencantikkan Kulit
Vitami C Menghasilkan Kolagen

3. Membantu memperbaiki warna tona kulit menjadi lebih baik dan sekata.
4. Melegakan kulit yang kering dan kasar.
5. Menghalang pembentukan melanin (punca pigmentasi/jeragat).

6. Melindungi kulit dari sinaran UV yang merosakkan.
7. Berfungsi sebagai agen anti-radang.
8. Mempertahankan kulit daripada serangan radikal bebas.

Vitamin C
Kuasa Vitamin C Dalam Kecantikan Kulit
9. Mengurangkan kedutan dan garis halus.
10. Mengecilkan liang pori terbuka 
11. Memudarkan parut.
12. Melembapkan kulit.

13. Mengecutkan jerawat.
14. Menyerikan kulit.
15. Mencerahkan kulit.

Vitamin C sangat penting dalam Kecantikan Kulit
Haiwan mamalia seperti kucing atau lembu boleh menghasilkan vitamin C sendiri. Tetapi tidak bagi manusia, badan kita tidak berupaya untuk menghasilkan vitamin C.

Oleh itu, kita memerlukan sumber vitamin C yang secukupnya sama ada dengan pemakanan atau pun supplement tambahan vitamin C, bagi mengekalkan kulit yang sihat. Tak sabar nak cantik cara express, jangan pula kita ambil suntikan vitamin C ya. Itu mengundang padah namanya.

Wajib tahu : Kenapa Kita Perlu Ambil Vitamin C Setiap Hari

14 comments:

  1. Banyak sungguh manfaat vit C ya. Thanks sharing info

    ReplyDelete
  2. @Rodiah Amir

    Nak kulit sihat dan cantik, wajib ambil sumber Vitamin C secukupnya :)

    ReplyDelete
  3. sebab tu ramai sanggup cucuk je sebab nak cantik cepat..

    ReplyDelete
  4. @Maria Firdz

    Kan kak. Sebab depa tahu vitamin C boleh cantikan kulit, tapi kesan suntikan tu bahaya. Boleh rosakkan buah pinggang sebab dos vitamin C lebih.

    ReplyDelete
  5. sejak kenal vit c shaklee 6 tahun lepas smpi skrg masih amalkan..

    ReplyDelete
  6. Banyak manfaatnya vitamin C nie..

    ReplyDelete
  7. Byk betul kebaikan vitamin c

    ReplyDelete
  8. Best....Kulit cantik dengan vit c yang mencukupi.

    ReplyDelete
  9. @Azirahman

    Jom cantik sama-sama. Pompuan dan kecantikan berpisah tiada .Hehe :)

    ReplyDelete
  10. banyak kelebihan vitamin c ni untuk kulit...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen di blog Ruby.

Salam Ukhwah :)