Monday, July 29, 2019

Ketahui 10 Tanda Kekurangan Vitamin C

Vitamin C antara salah satu vitamin yang sangat penting untuk kesihatan menyeluruh dalam perkembangan dan pemulihan sel-sel kita. Kita memerlukan vitamin C setiap hari kerana ia mempunyai pelbagai fungsi kepada tubuh. Antaranya ;
  • Menyokong sistem imun yang sihat
  • Sebagai Antioksidan (melawan radikal bebas)
  • Menggalakkan kesihatan gusi, gigi dan tulang
  • Menjaga kesihatan kulit.
Tanda-tanda kekurangan Vitamin C
Tanda-Tanda Kekurangan Vitamin C

Badan akan mula menunjukkan tanda-tanda bila kita tidak mendapat nutrien ini dengan secukupnya. Kekurangan Vitamin C mengakibatkan tubuh kita tidak dapat berfungsi dengan baik.

Berikut Ruby kongsikan tanda-tanda kekurangan vitamin C. Adakah anda salah seorang daripadanya?


Tanda-Tanda Kekurangan Vitamin C

1. Mudah Stress

Mudah stress
Tanda Kekurangan Vitamin C : Mudah Stress

2. Kulit Mudah Kering

Kulit Mudah Kering
Tanda Kekurangan Vitamin C : Kulit Mudah Kering
Cuba cakar sedikit kulit kita, adakah terdapat garisan putih? Jika ya, itu merupakan tanda kekurangan Vitamin C.


3. Mudah Selsema

Mudah Selsema
Tanda Kekurangan Vitamun C : Mudah Selsema

4. Mudah Demam

Mudah Demam
Tanda Kekurangan Vitamin C : Mudah Demam

5. Luka Lambat Sembuh

Luka lambat sembuh
Tanda Kekurangan Vitamin C : Luka Lambat Sembuh

6. Kulit Wajah Nampak Tua Dari Usia Sebenar

Kulit wajah nampak tua
Tanda Kekurangan Vitamin C :
Kulit Nampak Tua Dari Usia Sebenar

Ketahui juga : 


7. Gusi Kerap Berdarah

Gusi berdarah
Tanda Kekurangan Vitamin C : Gusi Berdarah

8.  Lebam Pada Badan

Mudah lebam
Tanda Kekurangan Vitamin C : Mudah Lebam

9. Kerap Kena Ulser

10. Sakit Sendi

Vitamin C adalah vitamin yang larut air. Badan kita tidak boleh mnghasilkannya sendiri dan tidak dapat menyimpan vitamin C. Jadi kita perlu menggantikan bekalan Vitamin C setiap hari, sama ada melalui sumber pemakanan atau supplement tambahan.
Manusia mendapat 90 peratus jumlah vitamin C daripada sayur-sayuran dan buah-buahan tetapi kandungan vitamin C dalam makanan berkenaan boleh berkurangan sehingga 40 peratus apabila ia dimasak.

Baca juga :
Kenapa Kita Ambil Vitamin C Setiap Hari
9 Testimoni Vitamin C Shaklee

Vitamin C Pilihan Kami



Untuk sebarang pertanyaan atau info, boleh berhubung terus dengan Ruby 
kat talian WhatsApp Di Sini

8 comments:

  1. kena konsisten lah lepas ni untuk amik vitamin C setiap hari sebab ada few gejala yang kak ana ada tu. hehe

    ReplyDelete
  2. LEBAM PADA BADAN?! wahhh baru tahu ni. ingatnya lebam sebab 'benda' lain ke kan hehehe

    ReplyDelete
  3. @Sayidah Napisah

    Lebam sebab benda luar tuttt. Tanda macam 2 dot. Gigitan. Walahuallam

    ReplyDelete
  4. Dulu kerap gusi berdarah kalau gosok gigi, stapi sekarang tak lagi, sejak konsisten amik vita c setiap hari.
    Alhamdulillah

    ReplyDelete
  5. Miera amalkan makan vita.C Shaklee ni dah lama.. Memang betul, nak demam tu, jarang sangat-sangat. Gusi pun dah tak berdarah2 lg

    ReplyDelete
  6. @Miera Hassan

    Alhamdulillah Miera. Happy for u. Thanks memilih produk shaklee 😘

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan komen di blog Ruby.

Salam Ukhwah :)