Thursday, April 9, 2020

4 Ramuan Utama Vivix Shaklee

Vivix Shaklee adalah minuman campuran botani yang lazat. Ia merupakan kejayaan inovasi melalui sains dan menggunakan alam semulajadi. Tiada perisa tiruan, pewarna, pemanis atau pengawet.
  • Halal
  • Tanpa alkohol
  • Disokong oleh 6 paten

Ramuan Utama Vivix Shaklee
Ramuan Utama Vivix Shaklee


4 Ramuan Utama Vivix Shaklee

Selain buah Anggur Muscadine yang amat berkuasa, ramuan utama dalam Vivix Shaklee juga dicampurkan dengan Rejuvetrol yang sedang dipatenkan iaitu ekstrak Knotweed Jepun, ekstrak Lobak Ungu dan juga ekstrak Elderberi Eropah. Ini semua campuran sempurna POLIFENOL yang mana untuk tingkatkan keberkesanan dan beri spektrum perlindungan yang lebih meluas.


Shaklee menggunakan proses pengekstrakan berpaten bagi mengekalkan kuasa antioksidan dan polifenol supaya anda lebih bertenaga serta sihat dengan minuman botani ini.


Polifenol adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam buah-buahan, buah beri dan sayuran. Ia dihasilkan sebagai sistem pertahanan tumbuhan yang bertindakbalas kepada persekitaran yang bahaya seperti serangan kuman, kecederaan, radiasi ultraviolet dan juga iklim berbahaya. Ia juga beri warna yang terang pada sayur, buah beri dan buah-buahan.


1. Anggur Muscadine


Ramuan Utama Vivix Shaklee
Anggur Muscadine

Buah Anggur yang luar biasa dengan antioksidan yang luar biasa!
Anggur liar ini mempunyai 20 kromosom (anggur biasa hanya 19 kromosom) dan kerana pasangan tambahan kromosom, ini menyediakan lebih banyak faedah kesihatan, fungsi imun yang lebih tinggi dan sifat antioksidan yang lebih kukuh.

Sifat unik seperti bersaiz besar, kulit dan biji benihnya yang tebal serta tumbuh dalam cuaca ekstrem menjadikan anggur muscadine ada ciri antioksidan yang amat banyak (6-8 kali lebih tinggi dari beri biru!).

Ia juga ada asid elagik dalam kepekatan yang tinggi, satu phyto nutrien yang tidak di jumpai di dalam anggur jenis lain dan telah menunjukkan ada ciri-ciri menghentikan kimia penyebab kanser, anti virus dan anti bakteria.


Baca lebih lanjut 》 Kelebihan Anggur Muscadine




2. Lobak Ungu


Ramuan Utama Vivix Shaklee Lobak Ungu
Lobak Ungu

Sumber terbaik Vitamin A dan mengandungi phytokimia termasuk carotenoids, phenolics, polyacetylenes, isocoumarins dan sesquiterprnes dan anthocyanins antioksidan yang mustajab.

Antosianin iaitu antioksidan utama di dalam lobak yang berwarna ungu-kuning dan ungu-oren.

Asid Klorogenik yang terdapat dalam lobak ini dapat membantu mengurangkan diabetis dan penyakit jantung.


  • Galakkan penglihatan yang sihat
  • Tingkatkan keanjalan saluran darah
  • Mengurangkan keradangan



3. Eldeberi Eropah


Ramuan Utama Vivix Shaklee Elderberi Eropah
Eldeberi Eropah

Berry mengandungi flavonoid di mana ada ciri antioksidan yang kuat. Selain itu terdapat juga vitamin A, B dan C serta asid, asid amino, carotenoid, tannin dan rutin.

  • Mengukuhkan sistem imun melawan jangkitan virus dan bakteria.
  • Mengandungi ciri antibakteria dan antivirus.
  • Menggalakkan perkembangan sel yang normal dan sihat.

Mampu memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular dan jantung termasuk strok dan serangan sakit jantung.

Juga bagus dalam pengurangan stress, memperbaiki penglihatan dan penghadaman.





4. Polygonum Cuspidatum


Ramuan Utama Vivix Shaklee Knotweed Jepun
Polygonum Cuspidatum

Merupakan tumbuhan perenial yang besar berasal dari Asia, boleh juga di temui di Amerika Utara dan Eropah.

Sumber komersial Resveratrol.

Mempunyai manfaat kesihatan dan digunakan untuk merumuskan supplemen anti-penuaan.


  • Galakkan kadar keradangan yang sihat.
  • Membaiki peredaran darah.
  • Menghalang pengumplan platelet darah.


Campuran sempurna polifenol ini membantu anda untuk hidup lebih aktif dan lama.


  • 10x lebih berkuasa daripada Resveratrol sahaja
  • 15 polifenol untuk perlindungan spektrum yang lebih luas







Baca juga :





Sebarang info, pertanyaan atau belian produk Vivix Shaklee, boleh terus berhubung dengan Ruby ditalian berikut  Ruby | 016 6696703

Pengedar Shaklee Di Puchong, Putra Perdana, Taman Mas, Aeon Puchong Utama, Tesco Bukit Puchong, Meranti Jaya


Continue Reading

Monday, April 6, 2020

Testimoni Vivix Shaklee Untuk Cyst

Ovarian cyst ialah kantung yang berisi cecair dalam ovari. Selalunya tak menunjukkan sebarang simptom tetapi kadangkala anda akan berasa perut kembung dan tak selesa atau sakit belakang. Cyst ini bahaya jika saiznya makin membesar. Boleh jadi sebesar tembikai tau.


Tanda-Tanda Ovarian Cyst

Tak semua orang alami tanda-tanda ini, tapi jika ada, ruby nasihatkan anda untuk pergi ke klinik atau hospital untuk buat ultrasound ye. Antara simptom cyst ialah :

  •  Sakit Perut – rasa sakit dekat bahagian abdomen atau pelvis
  •  Haid tidak teratur
  •  Period pain
  •  Tak lawas buang air kecil dan air besar
  •  Berat badan naik mendadak
  •  Cepat penat dan loya



Testimoni Vivix Shaklee Untuk Cyst

Ruby nak kongsikan feedback pengguna yang berjaya kecutkan cyst dengan supplemen Vivix.

Cuak juga, takut jadi makin worst. Semalaman tak boleh tidur duk mikir pasal scan cyst ni. Alhamdulillah, cyst makin mengecut. Dari saiz 3.8 cm, dah jadi kepada 2.5 cm saiznya. Asbab mencuba dan ikhtiar dengan Vivix Shaklee.

Testimoni Vivix Shaklee Untuk Cyst
Cyst pada ovari wanita


Testimoni Vivix Shaklee Untuk Cyst
Testimoni Vivix Shaklee Untuk Cyst


Vivix Shaklee ni sebenarnya kaya dengan polifenol. Iaitu sejenis antioksidan yang sangat power. Banyak kebaikan dan manfaat untuk tubuh manusia. Salah satu fungsinya membantu untuk merencatkan sel-sel abnormal dan menghasilkan sel-sel yang sihat. Bila sel sihat, badan pun sihat. InsyaAllah.


Baca juga :

Kebaikan Polifenol Untuk Sel Yang Sihat

Kebaikan Polifenol Untuk Kulit

Testimoni Vivix Shaklee Untuk Kulit


Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, mencegah atau menyembuh sebarang penyakit. Ini adalah iklan produk supplemen.


Promosi Jom Shaklee : Twinpack Shaklee

Promosi Jom Shaklee Vivix
Vivix Shaklee

HARGA RUNCIT  RM950.00

HARGA SELEPAS DISKAUN  RM684!

Apa yang bestnya set ini?
✅ Diskaun 10% dari harga Ahli
✅ FREE Membership (RM 35)
✅ FREE Postage (RM10)
✅ Cash Rebate (RM34.20)

Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi Ruby di talian berikut :


Continue Reading

Saturday, April 4, 2020

Testimoni Vivix Shaklee Untuk Kulit

Radikal bebas disekeliling kita akan menyebabkan kolagen dan elastin kulit semakin berkurangan. Tu semua punca kepada garis halus, kedutan dan kulit kendur muncul. Ni  semua antara TANDA PENUAAN PRAMATANG.

Kalau nak tahu, kulit kita ni ada tempoh kitarannya juga. Kulit boleh menghasilkan kulit baru dengan menyingkirkan sel kulit mati setiap hari dan mewujudkan lapisan baru kulit setiap 28hari.

Kulit kusam dan nampak letih, parut jerawat yang hodoh serta berlubang boleh buatkan seseorang tu rasa rendah diri.

Kajian klinikal menunjukkan POLIFENOL (sejenis antioksidan) berpotensi menggalakkan sel kulit yang sihat dan berseri.

Baca lebih lanjut, boleh klik 》 Kebaikan Polifenol Untuk Kulit


Vivix Shaklee : Rahsia Awet Muda

Berikut antara feedback pengguna yang berpuashati selepas ambil Vivix Shaklee ;)

Testimoni Vivix Shaklee Untuk Kulit


Testimoni Vivix Shaklee Untuk Kulit
Emma Maembong : Kulit rasa glowing dan segar
Thanks sebab kenalkan produk kecantikan dan kesihatan ni, rasa macam pati ribena. Kesan dalam 24 jaam kulit jai glowing dan rasa segar!


Puan Fazira Aziz : Kulit  jadi moist daan halus
Saya dah masuk botol ke 2 Vivix. Obvious part dengan kulit saya, MOIST dan nampak HALUS je especially kat kulit wajah. Ira juga try makan untuk rambut sebab gugur banyak, even tak buat treatment, dah kurang gugur. hihihi. Alhamdulillah, senang makan Vivix ni sebab sekali suap je untuk wellness.



Testimoni Vivix Shaklee Untuk Kulit
Puan Abby Misaha : Kulit suami makin halus
Husband ambik Vivix gak. Woww.. Kulit muka memang semakin halus, sebelum ini lubang-lubang bekas jerawat tu ketara sangat tapi bila ambik Vivix, lubang2 tu makin kecut, garis halus kat muka pun berkurang. Kulit lebih anjal.



Siapa yang nak kelihatan muda, nak kurangkan jeragat, nak kulit sihat, Ruby syorkan korang ambil Vivix Shaklee ni.


Vivix Shaklee Untuk Kulit
Vivix Shaklee Untuk Kulit


Untuk sebarang pertanyaan atau order, boleh terus hubungi di talian berikut :

016 6696703 | Ruby

Pengedar Shaklee Sah Sejak 2013
Pengeposan ke seluruh Malaysia
Continue Reading

Kebaikan Polifenol Untuk Kulit

Semua inginkan kulit yang sihat. Bila kulit sihat, dah tentu kulit tu cantik. Keserian kulit seseorang akan lebih terserlah jika tona kulit sekata, lembap dan bebas dari masalah jerawat mahupun jeragat.


Kebaikan Polifenol Untuk Kulit
Kulit mula mengalami penuaan?
Atasinya dengan kebaikan POLIFENOL

Menurut Australasian College Of Dermatologist, 80% penuaan kulit pramatang disebabkan sinar UV. Pendedahan berlebihan kepada sinaran UV ini boleh membawa kepada kerosakan kulit seperti ;
  • Garis halus
  • Kedutan atau kendur
  • Tompok penuaan atau tompok matahari
  • Tompok merah bersisik
  • Kulit kering dan kasar
  • Kegatalan kulit


Jadi untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik, kita tak boleh berharap dan bergantung pada perawatan luaran wajah semata. Apa yang kita ambil dan makan setiap hari juga memainkan peranan penting untuk kesihatan kulit.

Yang selalu kita dengar vitamin C dan E untuk kulit cantik. Korang pernah dengar Polifenol bagus untuk kulit?

Tanda penuaan boleh diatasi secara sihat dengan Polifenol.



Apa itu POLIFENOL?

Sekumpulan sebatian yang dihasilkan oleh tumbuhan dan buahan. Polifenol memberi warna sambil melindungi tumbuhan tersebut daripada penyakit dan jangkitan.

Vivix Shaklee- Polifenol Untuk Kulit
Polifenol

Polifenol adalah :
  • Antioksidan yang kuat
  • Perangsang tenaga didalam sel
  • Banyak manfaat untuk kesihatan tubuh

Dimana nak dapat sumber polifenol ni?
Beri, ceri, delima, epal dan teh hijau ada polifenol yang tinggi.


Kebaikan Polifenol Untuk Kulit

Polifenol melindungi sel-sel dalam tubuh dari kerosakan oleh radikal bebas termasuklah meningkatkan sel kulit yang sihat.




Kebaikan Polifenol Untuk Kulit
Kebaikan Polifenol Untuk Kulit

Kajian klinikal telah menunjukkan bahawa antioksidan seperti polifenol dapat membantu menggalakkan kesihatan kulit dengan ;
  • Melindungi kulit dari kerosakan UV - meningkatkan antioksidan antara sel badan seperti superoksida dismutase, yang berfungsi sebagai pertahanan terhadap kerosakan radikal bebas.
  • Menghalang kerosakan UV yang disebabkan oleh DNA serta mengaktifkan mekanisme pembaikan kerosakan DNA untuk mengekalkan kulit sihat dan berseri.
  • Menghalang tahap sitokin proinflamasi dalam kulit, mengurangkan kemerahan, sensitiviti dan keradangan kulit selepas terdedah dengan sinar UV.
  • Mengurangkan penuaan pramatang dan kedutan.
  • Menyokong pengeluaran kolagen yang sihat - polifenol meneutralkan radikal bebas yang menguraikan kolagen dan elastin punca kulit kendur dan berkedut.
  • Menggalakkan pembentukan tisu yang sihat.
  • Mengurangkan pembentukan pigmentasi.
  • Menghalang pembentukan AGE PROTEIN - produk advanced glycation end (ACE) adalah sebatian berbahaya yang terbentuk dalam badan dan makanan. Tahapnya yang tinggi menyebabkan tekanan oksidatif dan keradangan yang boleh jadi punca kepada penuaan menjadi lebih cepat, kulit kendur dan kurang anjal. Polifenol menghalang pembentukan AGE ini dan membantu kulit jadi tegang dan anjal dan nampak lebih muda.

Menariknya polifenol ni kan. Banyak sungguh kebaikannya untuk bantu kita dalam mengekalkan kulit yang sihat. Jangan lupa ambil Polifenol korang setiap hari ya!





VIVIX SHAKLEE - Campuran Sempurna Polifenol

Vivix Shaklee mengandungi campuran minuman botani khas yang kaya dengan kandungan polifenol dari Anggur Muscadine, Polygonum Cuspidatum, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.



Lihat sini :

4 Ramuan Utama Vivix Shaklee

 Testimoni Vivix Shaklee Untuk Kulit

Testimoni Vivix Shaklee Untuk Cyst


Vivix Shaklee Polifenol Untuk Kulit
Vivix Shaklee

Berita baik! Ada promosi twinpack Vivix untuk jauh harga yang lebih jimat. Inilah masa untuk korang grab ;)

Jom Shaklee Vivix
Promosi Jom Shaklee - Twinpack Vivix

HARGA RUNCIT  RM950.00

HARGA SELEPAS DISKAUN  RM684!

Apa yang bestnya set ini?
✅ Diskaun 10% dari harga Ahli
✅ FREE Membership (RM 35)
✅ FREE Postage (RM10)
✅ Cash Rebate (RM34.20)

Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi Ruby di talian berikut :



Continue Reading

Friday, April 3, 2020

Kebaikan Polifenol Untuk Sel Yang Sihat

Pernah dengar tentang SEL? Ruby jadi teringat pula zaman sekolah dulu-dulu pernah belajar subjek Biologi. Sel yang sihat adalah kunci kepada kesihatan yang baik.

Kebaikan Polifenol Untuk Sel Yang Sihat
Sel Sihat = Badan Sihat

SEL sebenarnya benda asas untuk hidup. Badan manusia ada lebih 60-80 trillion sel. Kalau nak tahu, fungsi sel badan ni berkait rapat dengan tahap kesihatan badan seseorang.

Nak senang faham,
"Sel yang sihat = Badan berfungsi dengan baik dan sihat".

Apabila sel membahagi atau membiak untuk pertumbuhan atau penyembuhan, ia adalah penting untuk pastikan anda mempunyai sel-sel yang sihat untuk mereplikakan dan menghasilkan sel-sel baru yang sama sihat.

Macam mana badan mereplikakan dan menghasilkan semula sel, ia beri kesan seberapa baik tisu, organ dan sistem itu berfungsi, yang akhirnya menentukan kesihatan anda.


Sel Menjadi Rosak

Sel-sel akan terus mengalami kerosakan sebab kita sering terdedah dengan persekitaran harian, tekanan, melalui makanan dan radikal-radikal bebas disekeliling.

Ini akan beri kesan buruk pada tubuh dan menyebabkan sel-sel badan kita jadi semakin lemah dan tidak berfungsi dengan baik, punca kepada tindak balas keradangan yang boleh menyumbang kepada penuaan selular (aging).

  • Pertahanan semulajadi sel jadi lemah
  • Tenaga sel jadi rendah
  • DNA jadi rosak
  • Prestasi sel jadi kurang
  • Jangka hayat dan integriti sel jadi lemah

Sel tubuh yang tidak sihat
Sel yang tidak sihat
Kredit gambar : Nutrova


Antara tanda-tanda sel rosak dan tidak sihat seperti letih, kulit kusam, minda dan otak menjadi lemah, kerap sakit dan berat badan bertambah.

Jadi macam mana cara untuk kita pastikan sel kita sihat?
Dengan menyuburkan sel-sel tersebut dengan nutrien yang sesuai iaitu POLIFENOL.


Kebaikan Polifenol Untuk Sel Yang Sihat


Kebaikan Polifenol Untuk Sel Yang Sihat
Kebaikan Polifenol Untuk Sel Yang Sihat

Campuran sempurna POLIFENOL = Hasil-hasil botani ini memberikan spektrum polifenol unik yang dapat meningkatkan kesihatan sel dan jangka hayat sel.

Terdapat banyak kajian klinikal dan sains telah direkod, tentang bagaimana polifenol dapat beri kesan positif kepada sel-sel didalam badan kita.


1   Meningkatkan Pertahanan Sel

Badan kita ada "suis induk" yang dikenali sebagai Nrf2 untuk mengaktifkan proses detoksifikasi dan pertahanan sel.

Gabungan polifenol yang sempurna telah diakui secara sinergis mengaktifkan "suis induk"¹ supaya dapat :
  • Mengurangkan keradangan dengan mengoptimumkan sistem imun.
  • Meningkatkan proses detoksifikasi terutamanya di hati.
  • Meningkatkan tahap antioksidan dalam badan.
  • Mengurangkan tekanan biologi dalam badan.


2   Meningkatkan Tenaga Sel

Sel-sel kita mengandungi "loji kuasa" tenaga dipanggil mitrokondria (hasilkan tenaga supaya anda rasa bertenaga sepanjang hari).

Akan tetapi pengeluarannya menurun sebab umur makin meningkat dan gaya hidup tak sihat. Polifenol dikenali untuk :
  • Galakkan fungsi mitrokondria yang sihat untuk tingkatkan pengeluaran tenaga secara optimum.
  • Bantu meningkatkan pengeluaran mitrokondria jadi badan mempunyai lebih banyak "loji kuasa" untuk menghasilkan tenaga.


3  Menggalakkan Pemulihan Sel

Sel-sel kerap terdedah kepada pelbagai serangan radikal bebas atau penceroboh alam sekitar, yang mana ia merosakkan DNA kita setiap hari dan mengakibatkan kematian sel.

Polifenol boleh membantu : 
  • Melindungi kerosakan DNA.
  • Menyokong mereplikakan DNA untuk fungsi sel yang lebih sihat.


4   Mengoptimumkan Prestasi Sel

Semakin badan berusia, fungsi organ mula merosot. Ni memburukkan penyakit degeneratif seperti jantung, ginjal dan diabetes.

Kajian menunjukkan bahawa :
  • Polifenol dari benih dan kulit anggur muscadine boleh menggalakkan kesihatan dan jangka hayat sel.
  • Penggunaan polifenol daripada anggur muscadine mungkin mempunyai beberapa faedah dalam mempengaruhi perkembangan keadaan kencing manis².
  • Polifenol campuran anggur muscadine, Ekstrak Polyganum Cuspidatum, Ekstrak Lobak Ungu dan Ekstrak Eldeberi Eropah boleh menghentikan kerosakan selular.
  • Polifenol mungkin mempunyai kesan perlindungan terhadap sistem kardiovaskular dan meningkatkan kepekaan insulin.

Banyaknya kebaikan polifenol untuk sel yang sihat!

Vivix Shaklee
Vivix Shaklee

Vivix Shaklee adalah campuran minuman botani khas yang kaya dengan kandungan polifenol dari Anggur Muscadine, Polygonum Cuspidatum, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu. 

" Kesihatan yang baik bermula dengan sel-sel yang sihat".

Tubuh yang sihat adalah harta yang ternilai buat kita. Jadi jaga ia sebaiknya ya ;)




Rujukan: 
1.  L. Fisher, T. Ianiro, F.C. Lau, H. Wang, B. Daggy . 2015. Synergistic Effects of Phenolic Mixtures in Human Cell Models of Aging. Shaklee Innovation Center, Pleasanton.

2. Farrar JL, Hartle DK, Hargrove JL, Greenspan P. 2007. Inhibition of protein glycation by skins and seeds of the muscadine grape. Biofactors. 30(3):193-200.

Continue Reading

Wednesday, April 1, 2020

Cara Memohon Bantuan Prihatin National(BPN)

Sejak penularan wabak berjangkit Covid19, ramai yang terkesan. Banyak benda yang terjejas. Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pula telah dilanjutkan tempoh sehingga 14 April 2020 bagi mengekang virus ini. Anak-anak direhatkan dari sesi persekolahan, pergerakan menjadi terhad dan ramai juga yang hilang sumber pendapatan.

Sehubungan itu, Kerajaan mengumumkan peruntukan sebanyak RM10 bilion bantuan kewangan yang bertujuan untuk membantu dan meringankan beban rakyat.

Cara Memohon Bantuan Prihatin National
Cara Memohon Bantuan Prihatin National

Macam mana cara nak mohon Bantuan Prihatin National ni? Dekat mana nak mendaftar? Siapakah yang layak? Jadi disini Ruby kongsikan dengan anda satu persatu stepnya. Baca sampai habis ya.


Bantuan Prihatin National (BPN)

Cara Memohon Bantuan Prihatin National
Bantuan Prihatin National

Bantuan ini akan diberikan secara one off kepada golongan B40 dan M40. Pembayaran mula diagihkan pada akhir bulan April dan Mei 2020 mengikut kategori kelayakan yang ditetapkan.


Siapakah yang layak menerima BPN?

Kategori yang layak adalah seperti berikut :

Golongan B40

1) Isi Rumah
  • kahwin atau 
  • Ibu atau bapa tunggal/ balu/ janda/ duda yang ada melaporkan maklumat Anak pada permohonan BSH 2020 dan
  • pendapatan isi rumah RM4000 dan ke bawah


2) Bujang
  • Bujang atau Ibu atau Bapa Tunggal/ Balu/ Janda/ Duda yang tidak melaporkan maklumat anak pada permohonan BSH dan
  • Had umur 21 tahun dan ke atas termasuk kategori warga emas (60 tahun dan keatas) dan
  • Pendapatan bujang RM2000 dan ke bawah



Golongan M40

Pembayar cukai yang berdaftar dengan LHDNM yang berstatus seperti berikut :

1) Isi Rumah
  • Kahwin atau
  • Ibu atau Bapa Tunggal/ Balu/ Janda/ Duda yang berdasarkan data pencukaian dan
  • Pendapatan agregat bulanan RM4001 hingga RM8000 berdasarkan borang nyata cukai pendapatan (BNCP) terkini


2) Bujang
  • Individu berstatus Bujang dalam data pencukaian, dan
  • Had umur adalah 21 tahun dan ke atas dan
  • Pendapatan bulanan RM2001 hingga RM4000 berdasarkan borang nyata cukai pendapatan (BNCP)


3) Pembayar cukai yang merupakan warganegara yang menetap di Malaysia.


Jumlah Bayaran Dan Kaedah Bayaran Bantuan Prihatin National

Jumlah bayaran yang akan diterima secara tunai seperti berikut, boleh rujuk gambar untuk info lanjut.

Cara Memohon Bantuan Prihatin National



Cara Memohon Bantuan Prihatin National



Cara Memohon Bantuan Prihatin National



Cara Memohon Bantuan Prihatin National

Tarikh pembayaran Bantuan Prihatin National B40 dan M40 adalah 2 kali iaitu pada bulan April dan Mei 2020.

Berdasarkan senarai agihan diatas, jelas bahawa semua golongan dapat menikmati manfaat bantuan daripada kerajaan. Bak kata PM kita,

Tiada golongan yang tercicir.
No one will be left behind.


Cara Memohon Bantuan Prihatin National


1) Jika anda adalah penerima Bantuan Sara Hidup (BSH)
TIDAK PERLU memohon atau mengemukakan permohonan baru.


2) Jika anda adalah pembayar cukai yang sedia ada berdaftar dengan LHDNM
TIDAK PERLU memohon atau mengemukakan permohonan baru.


3) Bagi mereka yang belum berdaftar (BSH/Cukai), permohonan baru boleh dibuat mulai 1.4.2020 menerusi laman web rasmi LHDNM - www.hasil.gov.my


Bila Dan Bagaimana Menyemak Status Penerimaan BPN?

Penerima yang layak menerima bantuan B40 & M40 boleh membuat semakan mulai 1 April 2020. Pangkalan data BPN adalah berdasarkan ;
  • Untuk B40, senarai penerima BSH yang diluluskan dan
  • Untuk M40, senarai pembayar cukai pendapatan yang memenuhi kriteria pendapatan BPN yang ditetapkan.

Anda boleh buat "semakan status" diportal rasmi berikut :

1) Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia
http://www.hasil.gov.my

2) Bantuan Sara Hidup (BSH)
https://bsh.hasil.gov.my

3) Kementerian Kewangan Malaysia
https://www.treasury.gov.my


Sekiranya terdapat pertanyaan lanjut, sila hubungi pihak Kementerian atau LHDNM melalui nombor-nombor dan saluran-saluran berikut :

Bantuan Prihatin National


Kementerian mengingatkan orang awam supaya berhati-hati dengan scammers yang semakin berani ambil peluang untuk menipu orang awam yang perlukan pakej bantuan ini.

Penerima diminta merujuk kepada sumber-sumber rasmi dan jangan beri maklumat kepada mana-mana pihak ketiga.


Baca juga :

Cara Mencegah Covid 19

Doa Elak Wabak Berjangkit

Asal Usul Coronavirus (Covid 19)


Gunakan bantuan yang diberikan kerajaan sebaiknya untuk kelansungan hidup yang mendatang. Berjimat cermat seadanya. Semoga virus Covid 19 ni berlalu pergi dengan cepat. Aamiin.
Continue Reading

Sunday, March 29, 2020

10 Makanan Untuk Meningkatkan Sistem Imun Tubuh

Sistem imun ni ibarat frontline yang bertanggunjawab untuk melindungi tubuh kita dari penyakit yang disebabkan oleh virus, bakteria dan parasit. Bila imun dijaga dengan baik, kekerapan untuk sakit tu adalah kurang.

Makanan Untuk Meningkatkan Sistem Imun Tubuh
Makanan Untuk Meningkatkan Sistem Imun Tubuh

Ada banyak cara yang boleh dilakukan bagi meningkatkan sistem imun termasuklah mengawal stress dengan baik, tidur yang mencukupi, bersenam dan amalkan gaya hidup serta pola pemakanan yang sihat.


10 Makanan Untuk Meningkatkan Sistem Imun Tubuh

Penting bagi kita memilih makanan yang berkhasiat dalam memastikan pertahanan badan lebih kukuh dan kuat. Berikut beberapa jenis makanan yang boleh kita ambil untuk meningkatkan sistem imun tubuh.

#Yogurt

Yogurt ada probiotik iaitu bakteria sihat yang memastikan usus bebas kuman pembawa penyakit. Ambil plain yogurt adalah lebih baik berbanding yogurt yang ada pelbagai perisa dan gula. Anda mungkin boleh letak madu atau hirisan buahan segar bersama yogurt
 kosong tadi.

Pilih yogurt yang kaya dengan sumber vitamin D yang mana boleh boost pertahanan semulajadi badan melawan penyakit.


#Oat dan Barli

Bijirin ada beta glukan, sejenis serat yang bersifat antimikrob dan ada keupayaan antioksidan. Ia bantu tingkatkan imuniti, cepatkan luka sembuh dan bantu antibiotik bekerja dengan cekap.


#Buahan Sitrus

Vitamin C mampu meningkatkan pengeluaran sel darah putih. Ini kunci untuk melawan jangkitan. Buahan sitrus yang popular seperti  ;
  • Grapefruit
  • Oren
  • Tangerines
  • Lemon
  • Limau
  • Clementine

Oleh sebab badan kita tidak dapat menghasilkan dan menyimpan vitamin C, kita perlu mengambil setiap hari untuk kesihatan.


#Bawang Putih

Bawang putih ada bahan aktif Alisin yang boleh melawan jangkitan dan bakteria. Boleh campurkan dalam bahan masakan untuk menikmati kebaikannya.


#Keledek

Kulit organ terbesar bagi badan manusia yang bertindak sebagai kubu terhadapa serangan bakteria atau virus. Bagi kesihatan kulit terjaga, vitamin A diperlukan untuk hasilkan tisu penghubung iaitu komponen penting kulit.

Makanan yang kaya beta karotin seperti keledek, lobak merah, dan labu boleh dijadikan sumber Vitamin A.


#Kerang

Makanan laut seperti tiram, udang galah, ketam dan kerang mengandungi selenium untuk bantu sel darah putih menghasilkan cytokin iaitu sejenis protein yang menyingkirkan virus selsema dari tubuh.


#Cendawan

Cendawan mampu meningkatkan pengeluaran dan aktiviti sel darah putih menjadi agresif untuk melawan penyakit. Zat didalam cendawan juga meningkatkan imuniti tubuh.


#Brokoli

Brokoli kaya dengan mineral dan vitamin. Vitamin A, C dan E sebagai antioksidan dan ada serat, bagus untuk amalkan sayuran brokoli ini.


#Kacang Almond

Vitamin E kunci kepada kesihatan imun tubuh. Ia adalah sejenis vitamin larut lemak. Kacang seperti almond mengandungi vitamin dan lemak sihat.


#Teh

Teh hijau dan Teh hitam ada sumber flavonoid, iaitu sejenis antioksidan. Ia bagus untuk meningkatkan fungsi sistem imun. Teh hijau yang kaya dengan asid amino elok dalam menentang jangkitan kuman dalam T Cells.

Sistem Imun sebagai pelindung tubuh dari serangan virus

Penting bagi kita untuk memastikan sistem imun berfungsi dengan baik demi menjaga kesihatan yang optimum. Apatah lagi dalam keadaan kita sekarang yang dilanda wabak Covid 19.


Sumber :  Healthline

Entry akan datang :  Cara Meningkatkan Sistem Imun Tubuh
Continue Reading

Friday, March 27, 2020

Minat Design Banglo 2 Tingkat

Memiliki rumah sendiri impian semua orang. Begitu juga dengan Ruby. Jika rumah itu boleh dibina mengikut citarasa kita, lagi syok! Dari segi rekabentuk rumah, berapa bilik tidur, berapa bilik air sampailah berapa besar ruang dapur yang kita nak. Ruby minat dan berkenan dengan banglo 2 tingkat. Tinggal bersama-sama dengan keluarga, 4 orang anak ;)


Pelan Banglo 2 Tingkat 6 Bilik Tidur 5 Bilik Air



Kelebihan rumah tingkat yang diketahui ramai ialah mudah untuk mengasingkan ruang keluarga dengan tetamu.

Rekaan pelan lantai untuk aras bawah

Cuba lihat rekaan pelan lantai untuk aras bawah, bilik untuk tetamu (bedroom 2) & pembantu rumah (bedroom 1) berada di tingkat ini.



Sekiranya keluarga anda menerima kunjungan dari saudara mara, boleh saja mereka menginap di bilik yang disediakan khas untuk mereka ini.

Bilik tetamu juga mempunyai bilik air yang terdapat di dalam bilik, jadi mereka tak perlu keluar dari bilik untuk mandi. Semestinya ini akan memberikan keselesaan kepada tetamu untuk menjaga aurat mereka.

Selain itu, bilik yang sama juga dapat dijadikan bilik pengantin semasa kenduri perkahwinan yang kita adakan pada masa akan datang.

Pada arah bawah juga disediakan sebuah bilik air yang boleh diakses oleh semua orang, terutama sekali untuk tetamu.

Rekaan pelan lantai untuk aras atas



Ruang atas dikhususkan untuk ahli keluarga & mempunyai "family area"nya sendiri. Kawasan ini sesuai diletakkan tv untuk ahli keluarga berbual mesra.

Bedroom 3 & 4 sesuai untuk anak lelaki dan tidak mempunyai bilik air sendiri. Mereka boleh menggunakan bathroom 3 yang berada hampir dengan ruang keluarga di aras ini.

Bedroom 5 pula sesuai untuk anak perempuan, terutama sekali yang sudah meningkat dewasa. Bilik ini mempunyai bilik airnya sendiri yang sudah tentu memudahkan anak perempuan kita menjaga aurat semasa adik beradik lelakinya yang lain.

Ini selaras dengan tuntutan agama islam yang menetapkan pengasingan tempat tidur adik beradik berlainan jantina.

Aras atas juga mempunyai ruang solat untuk keluarga bersolat secara berjemaah bersama sama, mengaji al quran & mungkin juga menjadi ruang pengisian rohani keluarga.

Bilik paling luas untuk keseluruhan rumah ini sudah tentulah "master bedroom" yang lengkap dengan bilik airnya.

Di bawah ini saya sertakan juga pelan 3 Dimensi untuk rumah ini. Ini hanyalah cadangan sahaja, setiap klien Nas Nuri boleh mengubah rupa bentuk luaran dan dalaman mengikut selera mereka sehingga puas hati.

Itulah kelebihan bina rumah atas tanah sendiri kan.

Contoh idea rekabentuk 3D untuk rumah banglo 2 tingkat.


Continue Reading

Thursday, March 26, 2020

Kenapa Perlu Buat Wasiat?

Kerana harta dunia, manusia boleh jadi kurang waras, gelap mata dan bermasam muka sesama sendiri. Ada yang sanggup putus saudara. Ya, hanya kerana harta. Oleh sebab itu pentingnya meninggalkan wasiat selagi hayat masih ada.

Kenapa Perlu Buat Wasiat
Kenapa Perlu Buat Wasiat

Kepentingan hibah harta pusaka dalam islam

Sering kali kita dipaparkan dalam drama melayu yang  memaparkan konflik keluarga melibatkan wasiat. Konflik terjadi akibat tidak merancang dan memikirkan apa yang berlaku pada masa akan datang termasuk membabitkan kematian sehingga mencetuskan konflik keluarga.

Paling teruk, berlakunya perpecahan dan perbalahan dalam keluarga. Ada kes isteri ditinggalkan sehelai sepinggang kerana harta suami jatuh kepada keluarga mertua apabila pembahagian harta secara faraid digunakan.

Kebanyakan konflik harta pusaka ini berpunca daripada perebutan dan kelemahan mengenal pasti siapa pewaris berpotensi untuk melakukan tuntutan.



Penulisan wasiat harta pusaka dapat mengurangkan konflik

Amat penting masyarakat sekarang menguasai aspek pengurusan harta pusaka kerana ia sangat kompleks untuk difahami secara teori dan praktikal. Walau bagaimanapun, ilmu pewarisan harta pusaka dalam Islam wajib difahami supaya setiap yang masih hidup tidak termakan harta yang batil.





Perkara terbaik yang boleh anda lakukan adalah merancang pembahagian aset kepada siapa yang ingin diberikan dan berapa banyak yang akan diagihkan.

Masyarakat perlu tahu membezakan pelbagai instrumen membabitkan harta pusaka, antaranya memahami bahawa hibah boleh diberikan kepada sesiapa sahaja tanpa had.

Wasiat perlu digunakan untuk pembahagian harta pusaka kepada waris dan bukan waris serta terhad kepada satu pertiga daripada harta pusaka. Manakala faraid pula merupakan pembahagian harta pusaka khusus untuk waris sahaja.

Hibah sememangnya sangat penting lebih-lebih yang melibatkan mereka yang mempunyai pelbagai jenis harta pusaka seperti hartanah, rumah dan wang.

Pengurusan harta pusaka tanpa wasiat merupakan satu proses yang sangat panjang dan memakan masa. Proses yang panjang ini boleh menjangkau sehingga 3 hingga 5 tahun dan sudah tentu ia menyebabkan kos yang tinggi.

Masih ramai orang Islam yang menganggap hibah adalah perkara yang tidak begitu penting. Masih ramai lagi orang Islam yang tidak membuat persiapan menulis hibah kerana beranggapan urusan harta diletakkan di bawah faraid sahaja. Sedangkan membuat wasiat adalah perkara yang amat digalakkan dalam Islam.

Orang ramai perlu ada kesedaran akan kepentingan pengurusan harta pusaka. Pemilik harta pula perlu memastikan harta yang ditinggalkan kelak tidak akan menyusahkan dan membebankan waris untuk menguruskannya.



Baca lebih lanjut : 

Hukum Berwasiat Dan Perkara Penting Untuk Wasiat
Continue Reading