Friday, January 31, 2020

Asal Usul Coronavirus

Jika sebelum ini heboh mengenai virus Influenza, kini kita dikejutkan pula dengan berita penularan wabak virus baru yang dikenali sebagai Novel Coronavirus (nCoV), di mana virus ini boleh menyebabkan kematian.

Mari kita kenali serba sedikit asal usul virus yang sedang membimbangkan dunia ketika ini.

Asal Usul Coronavirus
Asal Usul Coronavirus

Asal Usul Coronavirus

Coronavirus merupakan satu keluarga besar virus yang menyebabkan pelbagai jenis penyakit yang meliputi demam selsema sehinggalah penyakit serius seperti;
  • Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS
  • Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus (SARS

Corona pada perkataan Coronavirus membawa maksud "mahkota" dalam bahasa Latin. Sel-sel virus ini membentuk imej seakan-akan mahkota apabila dilihat menerusi mikroskop.

Coronavirus telah ditemui buat pertama kali sekitar tahun 1960 an selepas virus selsema burung (pada ayam) bergabung dengan virus yang menjangkiti saluran pernafasan manusia.

Antara Coronavirus yang popular adalah SARS-CoV yang merebak pada tahun 2003 dan MERS-CoV pada tahun 2012 yang telah meragut ratusan nyawa.

  • MERS dikenalpasti di Arab Saudi pada tahun 2012 dan penyebab kepada sebaran virus ini adalah unta. Sebanyak 2,429 kes dilaporkan dari 27 buah negara Timur Tengah dan pada tahun 2015, terdapat kes MERS di Korea Selatan, menjadikannya kes MERS pertama di luar kawasan panas jangkitan virus ini.

  • SARS dikenalpasti di China pada tahun 2003, dengan Civet Cat adalah penyebar virus SARS kepada penduduk China. Sebanyak 8437 kes dilaporkan di 30 buah negara dengan kematian seramai 774 orang pesakit. Sesetengah pesakit meninggal dunia akibat pneumonia.

Kebanyakan virus yang berbahaya selalunya bermula daripada hos haiwan sama seperti MERS-CoV, SARS-CoV dan juga Ebola. Semua itu daripada haiwan.



Novel Coronavirus (2019-nCoV)

Sejenis virus daripada keluarga Coronavirus. Ia berasal dan bermula dari Wuhan, China. Virus nCoV telah mencetuskan kebimbangan banyak pihak kerana tidak banyak yang diketahui mengenai virus baru tersebut. Macam mana tahap bahaya dan kesan jangkitannya pada manusia.

Oleh kerana virus ini tidak dikenalpasti dan belum pernah dijumpai pada manusia sebelum ini, maka WHO menggunakan perkataan "novel" yang bermaksud baharu atau jarang sebagai namanya.

Pada 2019 adalah tahun virus ini ditemui, maka terbentuklah nama "2019-nCoV".




Menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), wabak Novel Coronavirus dikesan selepas organisasi itu dimaklumkan pada 31 Disember 2019, terdapat beberapa kes radang paru-paru di bandar Wuhan, dekat wilayah Hubei, China.

Penyebaran Novel Coronavirus (nCoV)

Pada 7 Januari 2020, pihak berkuasa China telah mengesahkan Coronavirus terbaru yang dikenalpasti itu boleh tersebar daripada manusia kepada manusia.


Pada mulanya, kebanyakan mereka yang dijangkiti penyakit ini adalah mereka yang bekerja dan kerap membeli di Huanan Seafood wholesale market iaitu pasar yang menjual makanan eksotik di Wuhan.

Akan tetapi, jumlah kes jangkitan nCoV semakin meningkat. Kebanyakkannya tidak mempunyai sejarah pergi ke pasar tersebut, maka ini menunjukkan telah berlaku jangkitan sesama manusia.

Novel Coronavirus Wuhan
Novel Coronavirus Wuhan

Wabak ini telah merebak dan mencatat banyak kes jangkitan sekitar Beijing serta Shenzhen.

Sehingga 30 Januari 2020,
  • jumlah kematian keseluruhan sebanyak 170 orang
  • 20 negara dikenalpasti terlibat dengan 2019-nCoV termasuklah negara Asia yang lain
  • Malaysia mencatatkan 8 kes. Melibatkan warganergara China (tiada kematian dilaporkan setakat ini)

Simptom Dan Gejala Novel Coronavirus

Pesakit selalunya akan mengadu demam, batuk dan sesak nafas. Ini disebabkan jangkitan kuman yang berlaku di paru-paru menyebabkan oksigen kurang di serap ke dalam badan pesakit.

Tanda-tanda umum yang lain seperti hidung berair, batuk berdahak, nafas pendek dan sakit dada.

Setakat ini, tiada lagi vaksin yang mampu mengubati virus Novel Coronavirus ini. Jadi, kita perlu mengamalkan langkah-langkah pencegahan yang telah disarankan bagi mengelak diri anda dan orang lain dijangkiti.

Cara Mencegah Dan Mengelakkan Coronavirus
Cara Mencegah Dan Mengelakkan Coronavirus

Selain itu, orang awam dinasihatkan untuk menangguhkan perjalanan atau lawatan ke negara China di samping terus mengamalkan tahap kebersihan yang tinggi.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga sentiasa memastikan kesiapsiagaan dan respon terhadap wabak penyakit berjangkit dapat dilaksanakan dengan cepat dan baik. Kapasiti dan kapabiliti sedia ada dipertingkatkan bagi menangani kejadian jangkitan 2019-nCoV ini sepertimana yang telah dimaklumkan sebelum ini.

Ketahui juga :

Status Terkini Novel CoronaVirus Di Malaysia

Cara Cegah Covid 19
Continue Reading

Thursday, January 30, 2020

Jari Kelingking Kena Jahit

Hampir 2 minggu jugak Ruby tak update apa-apa dekat socmed lepas kejadian tempoh hari. Sedikit sebanyak apa yang berlaku tu, mencalar emosiku sebagai seorang Ibu.

Jumaat lepas(17haribulan), lebih kurang dalam pukul 3 petang. Tiba-tiba dapat mesej dari seseorang yang nombornya tak dikenali. Bila bukak, ouhh rupanya cikgu kelas Arshaad. Anak kedua Ruby.

Jari kelingking kena jahit
Kesian anak Mak

Ruby rasa tak sedap hati, berdebar-debar pun ada. Ruby tanyalah cikgu "kenapa Cikgu?" , "anak saya ada buat salah ke kat sekolah?". Tak sabar nak tahu kenapa cikgu mesej.

Cikgu pun send gambar jari kelingking belah kanan yang berdarah. Darah menitik tak berhenti cikgu bagitau. Luka dalam.

"Saya nak bawak anak Puan ke klinik". Cikgu meminta izin.

Allahuuuu, Mak rasa nak nangis dah. Bawak ke klinik, kena 2 jahitan 🤮

Sampai kat rumah Ruby soal siasat.

"Cikgu tak de. Ada orang tolak adik, Mak. Adik nak hampar sejadah nak solat zohor masa tu. Kawan tolak, terkena cermin tingkap surau, kepala adik pun ada terhantuk dekat dinding jugak", bagitau Arshaad.

Jari kelingking kena jahit
Ni dah bukak balutan.

Sakit...
Pedihhh..
Rasa menyucuk dan menyengat..
Itulah ayat yang Arshaad duk ulang cakap dari tadi 😭

Allah...

Mak yang dengar ni pun rasa sebak. Tapi tahan selagi mampu, buat muka biasa macam tak de apa-apa yang berlaku. Dalam hati kita seorang ibu, tuhan je tahu 😥

"Macam mana adik nak basuh berak, nak mandi makan semua ni, Mak? Nak menulis pun tak boleh". Sayu je duk dengar dia mengadu.

Takpelah, Mak boleh suap dan mandikan adik. Menulis tak perlu lagilah. Kena cuti. Tak payah pergi sekolah lagi dik.

Sabarlah adik, ni ujian buat adik. Ujian buat Mak jugak. Sabar banyak-banyak ya 😭

Itu je mampu Mak cakap. Sambil gosok-gosok kepala untuk tenangkan adik.

Hati Mak memang sebal. Geram. Sebab Mak pun manusia biasa. Bukan malaikat.

Tapi apa boleh buat, dah tertulis begitu. Allah dah tetapkan kawan-kawannya asbab pada kejadian harini.

Mujur tak kena muka atau bahagian lain 😭😭😭

Kadang-kadang anak kita tak buat orang, anak orang pulak buat kat anak kita. Eerrmm

Ruby bagi Arshaad makan Vitamin C Shaklee dan sapu krim antibiotik untuk cepatkan proses luka pada jari kelingking tu baik. Jahitan di bukak selepas seminggu. Selasa kelmarin, Arshaad dah mula ke sekolah. Bukan main happy lagi dia nak jumpa kawan-kawan lepas "terpaksa cuti".

Inilah orangnya ;)

Banyak kali pesan, jaga diri baik-baik. Hati-hati naik turun tangga. Jangan berkawan dengan kawan-kawan yang kuat main dalam kelas atau suka buat bising. Jangan buat anak orang. Jangan kacau orang.

Jadi kerisauan bagi Ruby tiap kali anak ke sekolah. Sungguh. Macam-macam fikir. Nak-nak anak lelaki. Dia orang ni lasak kalau nak kirakan dengan budak perempuan.

Mak doakan semoga Allah melindungi semua anak-anak semasa ketiadaan Mak disisi kalian. Aamiin3x.
Continue Reading

Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat

Ada beberapa jenis jerawat yang sering kita temui iaitu whitehead, blackhead, jerawat pasir, jerawat bernanah dan jerawat batu. Antara punca terjadinya jerawat adalah seperti perubahan hormon, air putih yang tidak mencukupi, gaya pemakanan yang tidak sihat serta stress yang tidak di urusi dengan baik.

Memakai solekan dan tidak mencuci wajah dengan bersih juga menjadi punca liang pori tersumbat.

Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat
Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat

Pelbagai cara dan kaedah yang kita cuba lakukan apabila jerawat ini muncul pada kulit wajah kita. Jerawat bukan saja meninggalkan bekas parut yang hitam malah memberi kesan emosi di mana seseorang itu akan merasa rendah diri dengan penampilannya.

Baca juga : 




Kalini Ruby nak berkongsikan dengan anda semua satu skincare terbaik untuk kulit berjerawat  iaitu Youth Skincare!

Berikut merupakan feedback-feedback dari pengguna yang telah merasai keberkesanan Youth Skincare sekaligus menjadikan kulit mereka sihat dan bebas jerawat.


Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat

Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat
Testimoni Youth Skincare
Jerawat yang menimbun dulu dah hilang. Kulit kemerah-merahan dulu pun dah lesap. Parut-parut kesan jerawat yang banyak tu pun dan beransur hilang. Puan Zawani


Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat
Testimoni Youth Skincare
Perubahan pada kulit muka sangat ketara apabila jerawat tak tumbuh, parut jerawat sudah hilang dan kulit muka makin lembut! Puan Zakeyah


Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat
Testimoni Youth Skincare
Alhamdulillah, jerawat pada muka saya makin berkurang dan kulit makin cantik dan sihat. Jerawat pun susah nak timbul balik. Puan Azliza Sahin


Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat
Testimoni Youth Skincare
Saya pakai Youth Full Set selama 9 bulan. Hasil dia sangat memuaskan. Jerawat dan bekasnya sekali hilang. Liang pori juga makin mengecil. Muka nampak bersih dan makin cerah. Saya sangat sukakan Youth dan masih pakai sehinhga hari ini. Puan Aeinna Musa


Testimoni Youth Skincare Untuk Jerawat
Testimoni Youth Skincare
Wani suka sangay Produk Youth Skincare ni sebab jerawat muka dah tak de. Kulit makin cantik berbanding dulu. Puan Wani


Banyak jenis skincare di pasaran sekarang. Kadang-kadang saya keliru nak pilih mana yang sesuai untuk saya. Ini sebab kenapa awak perlu pilih Youth Skincare.

  •  Lulus KKM
  • 100% vegan. Dihasilkan dari  tumbuhan
  • Bebas 1500 bahan kimia berbahaya
  • Sesuai untuk semua jenis kulit
  • Diuji oleh Pakar Kulit dan Pakar Mata
  • Non comedogenic (tidak menyumbatkan liang pori)
  • Hasil kajian R & D selama 8 tahun
  • Terbukti berkesan

Youth Skincare bukan hanya meningkatkan kesihatan kulit anda secara dramatik, malah ianya 100% dijamin mampu mengubah usia kulit anda menjadi lebih muda :)


Dah baca tentang  》 Youth Travel & Trial Set Shaklee


Pendapat Ruby, penjagaan luaran kulit yang betul sangat penting dan perlu di titik beratkan dengan cara memberi suapan nutrisi yang secukupnya, menggunapakai skincare yang bersesuaian supaya masalah jerawat yang sedia ada berjaya diatasi dan tidak bertambah teruk.

Youth Skincare Shaklee
Ruby juga pengguna Youth Skincare

Sebarang pertanyaan atau info mengenai Youth Skincare Shaklee, boleh terus hubungi Ruby di talian berikut  016 6696703

Continue Reading

Thursday, January 16, 2020

Omega 3 Baik Untuk Kulit Sihat!

Keserian kulit seseorang akan terserlah jika mereka memiliki kulit yang sihat, lembap dan punya tona kulit yang sekata.

Jadi untuk mendapatkan kulit sebegitu, kita tidak boleh bergantung pada perawatan luaran wajah semata-mata. Apa yang kita ambil dan makan setiap hari juga memainkan peranan penting untuk kesihatan kulit.

Omega 3 Baik Untuk Kulit
Omega 3 Baik Untuk Kulit Sihat

Mungkin ramai yang belum tahu adanya sejenis lemak yang mampu  menyihatkan serta mencantikkan kulit mereka, iaitu Asid lemak Omega 3!

Asid Lemak Omega 3  ini sejenis lemak yang baik dan sihat untuk kita amalkan setiap hari. Ia terdiri daripada EPA, DHA, ALA dan banyak lagi.

Apakah kebaikan Omega 3 untuk kulit yang sihat dan cantik? Jom kita lihat ;)


Omega 3 Baik Untuk Kulit Yang Sihat

Omega 3 Baik Untuk Kulit - Omega Guard
Omega 3 Baik Untuk Kulit

Selain bagus untuk fungsi kesihatan tubuh, Asid lemak Omega 3 juga berperanan terhadap keadaan kesihatan membran-membran sel kulit.

1.  Melembapkan Kulit

EPA dalam Omega 3 bantu membina lapisan pada kulit bagi mengelakkan kulit dehidrasi dan sekaligus akan memelihara kelembapan kulit. Mengelakkan kulit menjadi kering dan bersisik.


2.  Mengatasi masalah inflamasi/radang pada kulit.

Omega 3 mengurangkan simptom-simptom merah pada kulit.


3.  Melambatkan proses penuaan dan melindungi kulit akibat sinaran matahari dan serangan radikal bebas.

Radikal bebas yang jahat menyebabkan sel-sel kulit menjadi rosak (jeragat, sunburn, kedutan dan garis halus). Jadi Omega 3 dapat bertindak sebagai antioksidan dan ia melindungi kulit kita dari kerosakan tersebut.


4.  Omega 3 menjaga kulit supaya hidrasi dan kenyal.


5.  Membantu untuk masalah jerawat. 

Omega 3 boleh mengawal pengeluaran minyak sebum sehingga membantu meminimumkan pertumbuhan  jerawat pada kulit.

Baca juga  :  Kesan Buruk Picit Jerawat


6.  EPA dalam Omega 3 membantu menghalang pengeluaran enzim yang disebabkan UV yang merosakkan kolagen dalam kulit kita, punca kepada garis-garis halus dan kulit kendur.


7.  Mengatasi dan memperbaiki masalah kulit seperti psoriasis dan ekzema. kerana Omega 3 bersifat anti radang.


8.  Kulit jadi licin, berseri dan pinkish!

Omega 3 juga membantu meremajakan kulit dan mengurangkan sintesis melanin untuk memperbaiki dan mengekalkan tona kulit yang betul.


Rupanya banyak juga kebaikan Omega 3 ni untuk kesihatan kulit kita kan.


Sayangnya, badan kita tidak mampu nak menghasilkan Omega 3 sendiri. Untuk itu, kita perlu mengambilnya melalui pemakanan mahupun supplemen minyak ikan.


Omega Guard Shaklee

Omega 3 Baik Untuk Kulit - Omega Guard
Omega 3 Baik Untuk Kulit - Omega Guard

Supplemen minyak ikan yang mengandungi asid lemak Omega 3 yang tulen.

1 kapsul Omega Guard mengandungi :

Minyak Ikan Omega 3  333 mg
EPA                                 182 mg
DHA                                120 mg


Omega 3 Untuk Kulit - Omega Guard
Testimoni Omega Guard Shaklee
Kawan tegur kulit makin pinkish kemerahan


Sebarang pertanyaan atau info mengenai Omega Guard Shaklee, boleh terus hubungi Ruby di talian ini   016 6696703
Continue Reading

Tuesday, January 14, 2020

Muffin Pisang Coklat Moist

Terjumpa resepi muffin ni. Terliur tengok taburan coklat chip. Simpan sini dulu. Senang nak refer nanti. Korang yang nak kan sesuatu yang berlainan, bolehlah cuba juga ya.

Muffin Pisang Coklat Moist

Muffin Pisang Coklat Moist
Muffin Pisang Coklat Moist

Bahan-bahan :

3 biji telor*
1/2 cawan gula (nak manis tambah)*
1 sudu besar ovelate*
1 sudu kecil esen vanila*/esen pisang

4 biji pisang (lenyek ye)
1 cawan minyak
1 sudu kecil emolco coklat

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung kek blue key
3 sudu besae serbuk koko
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bicarbonat
(Bahan ni ayak ye)

Untuk hiasan - coklat chip secukupnya.

Cara-caranya :

  • Mix atau blend bahan yang bertanda (*) hingga kembang.
  • Dah sebati, masukkan pisang dan minyak tadi serta emolco coklat. Mix sebati semua bahan tu. Nak blend pun boley ya.
  • Dah sebati tuang adunan ni dalam bahan tepung yang dah di ayak tadi.
  • Gaul cara kaup balik.
  • Dah sebati tuang dalam cup. Jangan penuh sangat dan hias dengan coklat chip. Cam dlm gmbor tu.
  • Bakar suhu 180 c ( ikut oven masing)
  • Bila nampak dia dah naik membukit tu turunkan suhu ke 150 atau 140°c bakar lagi hingga masak.


atau boleh juga guna kaedah kukus. 15 minit api besar.

Selamat mencuba!
Continue Reading

Kisah Abang Asyraaf Kena "Seksa" Kat Sekolah

Abang Asyraaf balik dari sekolah kebangsaan. Bersungguh dia bercerita dengan Mak. Aihh, budak ni kan, sesuatu sangatlah. 

"Harini abang teruk kena seksa dengan cikgu, Mak". Cerita dengan muka sedih 😕

"Seksa macam mana pulak bang? Abang ada buat salah ke sampai cikgu marah ni."

Isshh. Mak dah suspen dan rasa tak puas hati dengan Cikgu 🤔

"Abang tak buat salahlah. Cikgu ni, dia pergi tukar tempat duduk abang kat kelas tu. Ada ke patut abang kena duduk kat tengah-tengah antara 2 budak pompuan, Mak. Esok abang tak nak pergi sekolahlah".

Mak, Arshaad dengan Isya. "Hahahahahahaha".

Maaf bang, kami tergelak dulu. Pecah kesunyian kat rumah tu. Dia punya ayat "seksa" tu macam teruk sangat bunyi Cikgu buat kat dia 🤣

Ingat apalah tadi. Kut-kut kena bawak kerusi keliling padang ke apa kan. Rupanya malu kena duduk sebelah budak pompuan.

Mungkin maksud abang tu,
seksa sebab tak boleh nak membawang dengan geng lelaki 🤭

Tambah tak selesa dikepit oleh pompuan kiri dan kanan. Nak bergerak perlu berhati-hati.

Abang : Cikgu tu Cikgu Indiaaaaaaa. Semua orang kena. Bukan abang je.

Mak : Habis tu, Abang cakaplah dengan Cikgu tak boleh duduk sebelah gitu. Nanti takut tersentuh berlaga siku, terlanggar badan ke masa belajar. Tak elok kan.

Abang : Muka merajuk :(

Mungkin tu trick Cikgu untuk murid-murid lebih diam dan tak banyak berbual kosong dengan kawan sekelas yang lain. Belajar pun jadi lebih fokus.

#KesianAnakOmak

Rubiah Kadir
Inilah orangnya. Abang Asyraaf, tahun ni tahun 4

Continue Reading

Thursday, January 9, 2020

Happy Dapat Air Milo Percuma

Simpan sini buat kenangan dan tatapan akan datang. Hehehe. Petang semalam, Cikgu kelas ada send gambar anak-anak Pra Sekolah kat group whatsApp Ibu Bapa.

Nampak tak tu, terpancar wajah kegembiraan anak-anak dapat merasa minum air milo percuma bersama dengan kawan serta guru.

Selfie dulu sebelum ambil air milo. Hehehe.
Isya yang bertudung, buat peace sebelah kanan tu.


Senyum meleret masing-masing.


Peace! Hahahaha.



Yeayyyy!

Ni pengalaman pertama buat anak perempuan Ruby, iaitu Nurisya.
Patutlah muka banyak senyum je tadi.

Bila tengok anak-anak beratur dan berbaris untuk ambil air milo, Mak pulak yang jadi rindu dengan zaman sekolah masa kecik-kecik dulu.

Tak cukup sekali beratur, malah berkali-kali Mak beratur untuk minum air milo yang lemak berkrim tu sampai puas. Hahahaha.

Korang ada memori macam ni jugak ke? Sharelah sini ;)
Continue Reading

Wednesday, January 8, 2020

Lemak Baik Pun Ada? Mari Kenali Asid Lemak Omega 3

Bila bercakap pasal 'lemak', mesti anggapan kita ianya tidak baik untuk kesihatan kita. Untuk pengetahuan anda, dalam banyak-banyak lemak yang ada, ada satu yang kita tak boleh kurangkan, iaitu asid lemak Omega 3 - lemak yang paling sihat di antara semua lemak.


Tubuh kita tak mampu nak menghasilkannya sendiri, jadi kita perlu mengambil sumber Omega 3 melalui pemakanan harian ataupun supplemen tambahan.

Asid Lemak Omega 3
Asid Lemak Omega 3

Berikut adalah sumber Omega 3 ;
  • Ikan salmon
  • Ikan sardin
  • Bayam
  • Tiram
  • Chia seed
  • Kacang soya dan lain-lain

Sumber Omega 3 yang terbaik adalah dari ikan laut dalam.

Dua jenis Omega 3 yang utama adalah EPA dan DHA. Ia memberi banyak manfaat untuk kesihatan dan menyokong fungsi tubuh manusia.

Untuk kesihatan yang baik, kita disarankan untuk mengambil 250 sehingga 500mg Omega 3 setiap hari.


Kebaikan Asid Lemak Omega 3

Asid Lemak Omega 3
Omega 3 banyak memberi manfaat
kepada fungsi tubuh manusia

#Omega 3 Untuk Jantung Sihat
  • Mengekalkan kadar LDL (kolesterol baik) dan membaiki HDL (kolestrol jahat).
  • Merendahkan tekanan darah dan triglicerida.
  • Mengurangkan sakit jantung.
  • Melancarkan pengaliran darah.


#Omega 3 Untuk Otak Dan Mata

DHA merangkumi 40-50% tisu otak dan 60% tisu mata.
  • Mengekalkan kesihatan minda.
  • Membaiki fokus, warna, anggapan dan jelas penglihatan.
  • Meningkatkan kesihatan penglihatan.
  • Memperbaiki fungsi kognitif dan perasaan.
  • Mengawal paras kortisol iaitu hormon stress. Ia membantu meningkatkan mood yang lebih baik.


#Omega 3 Untuk Alergik
  • Mengurangkan alergik makanan dan alergik kulit seperti gatal-gatal dan ekzema.
  • Melindungi daripada simptom asthma dan jangkitan sinus.


#Omega 3 Untuk Tulang Dan Sendi
  • Mengurangkan keradangan/iflamansi
  • Mengurangkan sakit sendi, kebas sendi dan sakir lutut.
  • Membaiki ketumpatan tulang.
  • Sebagai pelincir untuk semulajadi untuk memudahkan pergerakan.


#Omega 3 Untuk Kulit
  • Mengurangkan kekeringan kulit.
  • Membaiki masalah keradangan kulit seperti jerawat.


#Omega 3 Untuk Ibu Hamil, Menyusu Dan Berpantang
  • Menyokong perkembangan otak dan mata bayi.
  • Kajian terbaru menunjukkan pengambilan Omega 3 semasa bulan-bulan terakhir kehamilan boleh meningkatkan sensori, kognitif dan motor bayi.
  • Mengurangkan risiko kemurungan postpartum.


#Omega 3 Untuk Kesihatan Imun
  • Meningkatkan fungsi sel B.
  • EPA dan DHA meningkatkan fungsi sel putih untuk menghasilkan antibodi, menghalang jangkitan dan virus untuk meningkatkan sistem imun anda.


#Omega 3 Untuk Sperma
  • Memainkan peranan penting dalam badan sebagai komponen fosfolipid yang membentuk membran sel termasuk sel sperma.


#Omega 3 Untuk Kurus
  • Memberi rasa kenyang.
  • Meningkatkan metabolisma.
  • Membakar lebih kalori.
  • Mengempiskan perut.
  • Melancarkan aliran darah.

Baca lebih lanjut 》  Kebaikan Omega 3 Untuk Kurus


#Omega 3 Untuk Kanak-Kanak
  • Kanak-kanak yang berumur 0 hingga 6 tahun sangat memerlukan Omega 3. Pertumbuhan otak yang pintar memerlukan makanan yang tinggi asid lemak Omega 3, DHA dan EPA.
  • Bagus untuk masalah ekzema di kalangan kanak-kanak.
  • Membantu fokus untuk pembelajaran dan memori.
  • Elok untuk kanak-kanak yang hyperactive.

Banyak betul kebaikan Omega 3 untuk kesihatan kita, kan. Oleh itu, kita seharusnya tidak mengabaikan keperluan asid lemak yang satu ini dalam kehidupan harian ;)

Omega Guard Shaklee mengandungi asid lemak perlu
Omega 3 dengan ketulenan tinggi tanpa bahan logam berbahaya


Baca juga :   Omega Guard - Keistimewaan, Kebaikan & Testimoni
Continue Reading

Tuesday, January 7, 2020

Minyak Ikan - Omega Guard Shaklee

Omega Guard Shaklee adalah supplemen minyak ikan yang mengandungi asid lemak Omega 3 yang tulen. Kalau sebelum ini bila kita sebut dan fikir tentang lemak, pada kita ianya tidak elok untuk kesihatan.

Untuk pengetahuan, asid lemak Omega 3 adalah lemak yang paling sihat dan baik antara semua lemak untuk kita amalkan.

Minyak Ikan Omega Guard Shaklee
Minyak Ikan Omega Guard Shaklee

6 Keistimewaan Omega Guard Shaklee


Minyak ikan jenama-jenama lain yang berada di pasaran, kebanyakan pengeluar hanya menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan. Kaedah seperti ini sebenarnya boleh memusnahkan sesetengah nutrien dan tidak mampu untuk menapis kandungan logam berat yang berbahaya untuk kesihatan.

Mari kita lihat apa pula keistimewaan minyak ikan Omega Guard Shaklee ni.


Minyak Ikan Omega Guard Shaklee
Keistimewaan Omega Guard Shaklee

#Minyak Ikan Berpekatan Tinggi

  • Omega Guard adalah minyak ikan bergred farmaseutikal.
  • Omega Guard membekalkan spektrun lengkap 7 jenis asid lemak Omega 3 tulen, yang biasanya ditemui secara semulajadi dalam ikan kecil di habitat lautan dalam air sejuk.
  • Omega Guard mempunyai DHA dan EPA yang tinggi berbanding jenama lain di pasaran. 1 hidangan Omega Guard Shaklee menyediakan 905 mg Omega 3 termasuk DHA dan EPA.


#Penyulingan Molekul Berganda

  • Untuk pastikan ketulenan dan kepekatan, minyak ikan di dalam Omega Guard menjalani proses moden Penyulingan Molekul Tiga Peringkat (3x penyulingan) yang memekatkan asid lemak Omega 3 dan singkirkan bahan berbahaya seperti raksa, plumbun, kadmiun, arsenik dioksin, PCBs dan lain-lain bahan cemar.

Tidak semua pengeluar menggunakan kaedah 3x penyulingan. Kebanyakan hanya menggunakan penyulingan 1x atau 2x  sahaja. Sebabnya proses penyulingan 3 peringkat ini memerlukan kos yang tinggi dan mahal. Nampak tak Shaklee sangat mementingkan kualiti produknya?

  • Mengurangkan bau dan rasa kesan hanyir.


#Sahabat Laut

  • Diiktiraf oleh Friend of the Sea untuk bantu pastikan bekalan berterusan minyak ikan berkualiti tinggi yang stabil untuk produk Shaklee tanpa menjejaskan alam sekitar.


Kebaikan Omega Guard Shaklee


#Omega 3 Untuk Jantung Sihat
  • Mengekalkan kadar LDL (kolesterol baik) dan membaiki HDL (kolestrol jahat).
  • Merendahkan tekanan darah dan triglicerida.
  • Mengurangkan sakit jantung.
  • Melancarkan pengaliran darah.


#Omega 3 Untuk Otak Dan Mata

DHA merangkumi 40-50% tisu otak dan 60% tisu mata.
  • Mengekalkan kesihatan minda.
  • Membaiki fokus, warna, anggapan dan jelas penglihatan.
  • Meningkatkan kesihatan penglihatan.
  • Memperbaiki fungsi kognitif dan perasaan.
  • Mengawal paras kortisol iaitu hormon stress. Ia membantu meningkatkan mood yang lebih baik.


#Omega 3 Untuk Alergik
  • Mengurangkan alergik makanan dan alergik kulit seperti gatal-gatal dan ekzema.
  • Melindungi daripada simptom asthma dan jangkitan sinus.


#Omega 3 Untuk Tulang Dan Sendi
  • Mengurangkan keradangan/iflamansi
  • Mengurangkan sakit sendi, kebas sendi dan sakir lutut.
  • Membaiki ketumpatan tulang.
  • Sebagai pelincir untuk semulajadi untuk memudahkan pergerakan.


#Omega 3 Untuk Kulit
  • Mengurangkan kekeringan kulit.
  • Membaiki masalah keradangan kulit seperti jerawat.


#Omega 3 Untuk Ibu Hamil, Menyusu Dan Berpantang
  • Menyokong perkembangan otak dan mata bayi.
  • Kajian terbaru menunjukkan pengambilan Omega 3 semasa bulan-bulan terakhir kehamilan boleh meningkatkan sensori, kognitif dan motor bayi.
  • Mengurangkan risiko kemurungan postpartum.


#Omega 3 Untuk Kesihatan Imun
  • Meningkatkan fungsi sel B.
  • EPA dan DHA meningkatkan fungsi sel putih untuk menghasilkan antibodi, menghalang jangkitan dan virus untuk meningkatkan sistem imun anda.


#Omega 3 Untuk Sperma
  • Memainkan peranan penting dalam badan sebagai komponen fosfolipid yang membentuk membran sel termasuk sel sperma.


#Omega 3 Untuk Kurus
  • Memberi rasa kenyang.
  • Meningkatkan metabolisma.
  • Membakar lebih kalori.
  • Mengempiskan perut.
  • Melancarkan aliran darah.

Baca lebih lanjut 》  Kebaikan Omega 3 Untuk Kurus


#Omega 3 Untuk Kanak-Kanak
  • Kanak-kanak yang berumur 0 hingga 6 tahun sangat memerlukan Omega 3. Pertumbuhan otak yang pintar memerlukan makanan yang tinggi asid lemak Omega 3, DHA dan EPA.
  • Bagus untuk masalah ekzema di kalangan kanak-kanak.
  • Membantu fokus untuk pembelajaran dan memori.
  • Elok untuk kanak-kanak yang hyperactive.


Testimoni Omega Guard Shaklee

Testimoni Omega Guard Shaklee
Anak jarang demam dan selsema
selepas amalkan Omega Guard

Testimoni Omega Guard Shaklee
Anak yang ada ekzema tunjukkan kesan positif
lepas mengamalkan Omega Guard


Testimoni Omega Guard Shaklee
Suami saya amalkan Omega Guard
untuk kesihatan jantung dan kolestrol


Testimoni Omega Guard Shaklee
Omega Guard jadi pilihan suami dan anak-anak
sampai berebut-rebut


Testimoni Omega Guard Shaklee
Omega Guard membantu apabila anak batuk teruk


Untuk info, pertanyaan atau pembelian mengenai Omega Guard Shaklee, boleh teeus hubungi Ruby di talian ini  016 6696703
Continue Reading

Monday, January 6, 2020

Sijil Halal Shaklee 2020

Ada yang bertanya mengenai status halal produk-produk Shaklee. Harini Ruby nak kongsikan dengan anda sijil halal terbaru untuk tahun ini, Sijil Halal Shaklee 2020.

Ia dikeluarkan oleh Islamic Service of America (ISA), merupakan Organisasi Pemantauan Sijil Halal bagi seluruh negara Amerika yang diiktiraf di seluruh dunia termasuk Halal Jakim.


Sijil Halal Shaklee 2020
Sijil Halal Shaklee 2020 dikeluarkan oleh ISA,
sebuah badan Islam yang di iktiraf JAKIM.

Sijil Halal Shaklee 2020
Sijil Halal Shaklee 2020

Boleh semak  Senarai Badan Islam yang Diiktiraf JAKIM  di link ini


Badan Islam Yang Diiktiraf JAKIM
ISA - Badan Islam Yang Diiktiraf Oleh JAKIM

Setiap tahun, sijil halal ini perlu "direnew" bagi memastikan setiap produk yang dihasilkan pada tahun tersebut mematuhi piawaian sijil halal yang telah ditetapkan.

Nak dapatkan status halal ini juga bukannya mudah, banyak proses yang perlu dilakukan oleh company yang memohon dari segi bahan yang digunakan, tempat proses sehinggalah ke peringkat packaging.

Terima kasih Shaklee kerana mengambil berat soal ini, bagi memastikan produk Shaklee yang masuk ke Malaysia ini terjamin Halal seiring dengan keperluan penduduk Malaysia yang majoritinya beragama Islam.


Sebarang pertanyaan, info atau pun belian produk-produk Shaklee, boleh hubungi Ruby di talian ni  016 6696703  atau klik saja gambar di bawah.


Continue Reading