Monday, July 29, 2019

Ketahui 10 Tanda Kekurangan Vitamin C

Vitamin C antara salah satu vitamin yang sangat penting untuk kesihatan menyeluruh dalam perkembangan dan pemulihan sel-sel kita. Kita memerlukan vitamin C setiap hari kerana ia mempunyai pelbagai fungsi kepada tubuh. Antaranya ;
  • Menyokong sistem imun yang sihat
  • Sebagai Antioksidan (melawan radikal bebas)
  • Menggalakkan kesihatan gusi, gigi dan tulang
  • Menjaga kesihatan kulit.
Tanda-tanda kekurangan Vitamin C
Tanda-Tanda Kekurangan Vitamin C

Badan akan mula menunjukkan tanda-tanda bila kita tidak mendapat nutrien ini dengan secukupnya. Kekurangan Vitamin C mengakibatkan tubuh kita tidak dapat berfungsi dengan baik.

Berikut Ruby kongsikan tanda-tanda kekurangan vitamin C. Adakah anda salah seorang daripadanya?


Tanda-Tanda Kekurangan Vitamin C

1. Mudah Stress

Mudah stress
Tanda Kekurangan Vitamin C : Mudah Stress

2. Kulit Mudah Kering

Kulit Mudah Kering
Tanda Kekurangan Vitamin C : Kulit Mudah Kering
Cuba cakar sedikit kulit kita, adakah terdapat garisan putih? Jika ya, itu merupakan tanda kekurangan Vitamin C.


3. Mudah Selsema

Mudah Selsema
Tanda Kekurangan Vitamun C : Mudah Selsema

4. Mudah Demam

Mudah Demam
Tanda Kekurangan Vitamin C : Mudah Demam

5. Luka Lambat Sembuh

Luka lambat sembuh
Tanda Kekurangan Vitamin C : Luka Lambat Sembuh

6. Kulit Wajah Nampak Tua Dari Usia Sebenar

Kulit wajah nampak tua
Tanda Kekurangan Vitamin C :
Kulit Nampak Tua Dari Usia Sebenar

Ketahui juga : 


7. Gusi Kerap Berdarah

Gusi berdarah
Tanda Kekurangan Vitamin C : Gusi Berdarah

8.  Lebam Pada Badan

Mudah lebam
Tanda Kekurangan Vitamin C : Mudah Lebam

9. Kerap Kena Ulser

10. Sakit Sendi

Vitamin C adalah vitamin yang larut air. Badan kita tidak boleh mnghasilkannya sendiri dan tidak dapat menyimpan vitamin C. Jadi kita perlu menggantikan bekalan Vitamin C setiap hari, sama ada melalui sumber pemakanan atau supplement tambahan.
Manusia mendapat 90 peratus jumlah vitamin C daripada sayur-sayuran dan buah-buahan tetapi kandungan vitamin C dalam makanan berkenaan boleh berkurangan sehingga 40 peratus apabila ia dimasak.

Baca juga :
Kenapa Kita Ambil Vitamin C Setiap Hari
9 Testimoni Vitamin C Shaklee

Vitamin C Pilihan Kami



Untuk sebarang pertanyaan atau info, boleh berhubung terus dengan Ruby 
kat talian WhatsApp Di Sini

8 comments:

Ana Suhana said... REPLY

kena konsisten lah lepas ni untuk amik vitamin C setiap hari sebab ada few gejala yang kak ana ada tu. hehe

Rubiah Kadir said... REPLY

@Ana Suhana

Kak Ana mesti boleh punya ;)

Sayidah Napisah said... REPLY

LEBAM PADA BADAN?! wahhh baru tahu ni. ingatnya lebam sebab 'benda' lain ke kan hehehe

Rubiah Kadir said... REPLY

@Sayidah Napisah

Lebam sebab benda luar tuttt. Tanda macam 2 dot. Gigitan. Walahuallam

Atul Hamid said... REPLY

Dulu kerap gusi berdarah kalau gosok gigi, stapi sekarang tak lagi, sejak konsisten amik vita c setiap hari.
Alhamdulillah

ray said... REPLY

yes betul !!!!

Miera Hassan said... REPLY

Miera amalkan makan vita.C Shaklee ni dah lama.. Memang betul, nak demam tu, jarang sangat-sangat. Gusi pun dah tak berdarah2 lg

Rubiah Kadir said... REPLY

@Miera Hassan

Alhamdulillah Miera. Happy for u. Thanks memilih produk shaklee 😘

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah dan komen di blog Ruby.

Salam Ukhwah :)