Thursday, July 25, 2019

Vitamin C Untuk Hilangkan Jeragat

Jeragat atau dikenali juga sebagai pigmentasi, muncul akibat pengumpulan melanin yang banyak. Ia sukar dirawat dan menyebabkan tona kulit tidak sekata serta kulit pula menjadi gelap.

Pada mulanya, jeragat hanya tompokan kecil. Namun jika dibiarkan, jeragat akan merebak dan memenuhi keseluruhan muka kerana ia bersifat "HIDUP dan TUMBUH". Dalam erti kata lain, dalam diam ia boleh beranak pinak. Grrr, takutnya!


Penompokan Jeragat Pada Kulit Wajah
Penompokan Jeragat Pada Kulit Wajah
Kalau nak tahu, lapisan luar kulit kita (epidermis) sebenarnya ada 5 lapisan. Jeragat yang berada pada lapisan kulit yang paling bawah (lapisan ke 5) akan naik ke setiap satu lapisan demi lapisan ke atas, mengikut kitaran pembaharuan sel kulit kita.

Dari lapisan kulit yang ke 5, jeragat akan naik ke lapisan ke 4, ke 3 dan seterusnya muncul pada permukaan kulit kita. Sebab itu, ada jeragat yang nampak terang dan ada juga jeragat yang nampak pudar.

Berikut adalah punca-punca berlakunya jeragat :
  • perubahan hormon
  • usia yang meningkat
  • penghasilan kolagen di dalam kulit berkurangani
  • pengambilan pil perancang
  • tisu dan sel kulit mati
  • penggunaan kosmetik dan alat solek
  • serangan radikal bebas yang merosakkan kulit
  • lapisan kulit yang nipis. Mudah terhakis disebabkan sinaran UV

Walaupun jeragat ini bukan dikategorikan sebagai penyakit kulit berbahaya, namun bagi seorang wanita yang mementingkan penampilan, kehadirannya boleh membuatkan kulit wajah nampak tidak sihat dan rasa kurang keyakinan diri.

Jadi sebelum jeragat itu meluaskan empayar jajahanya, cepat-cepat kita bertindak mencari sesuatu yang boleh mengatasinya daripada terus hidup subur pada kulit kita.

Vitamin C Untuk Hilangkan Jeragat
Vitamin C Untuk Hilangkan Jeragat
Orang kata, vitamin C ni bagus untuk menghilangkan jeragat. Mari kita lihat apakah kebaikan Vitamin C.

1. Vitamin C merupakan Antioksida.
Menggalakkan penghasilan kulit yang sihat dengan meneutralkan kerosakkan disebabkan oleh radikal bebas.

2. Menghalang pembentukan melanin (punca pigmentasi/jeragat).

3. Melindungi kulit dari sinaran UV yang merosakkan.

4. Mempertahankan kulit daripada serangan radikal bebas.

5. Membantu memperbaiki warna tona kulit menjadi lebih baik dan sekata.

6. Mencerahkan kulit

7. Menghasilkan kolagen


Sustained Release Vitamin C Shaklee

Kalau nak lebih mudah, ambil je 1 tablet SR VITA C SHAKLEE ni ya

✔ ada 500mg Vitamin C
✔ ada fungsi Sustained Release (pelepasan secara berperingkat, 100mg setiap jam)
✔ ada tambahan 120mg Bioflavonoid (untuk bekerja sama-sama dengan Vitamin C supaya berfungsi lebih berkesan)
✔ dari sumber semulajadi

RM97.50 | 180 biji. Tahan sampai 6 bulan penggunaan!

Baca juga : Kenapa Perlu Ambil Vitamin C Setiap Hari

Untuk info dan belian produk Shaklee, boleh hubungi Ruby di talian WhatsApp Di Sinia atau klik saja gambar di bawah.

Shaklee Puchong
Pengedar Sah Shaklee Sejak 2013


25 comments:

Abam Kie said... REPLY

lelaki pun ada jeragat gak cuma kami x peduli sgt. tp skrg lelaki semakin menjaga rawatan muka jd sudah ramai yg ambik supplement mcm Shaklee ni...

Mimin Adam said... REPLY

min makan orange terus. hikss

AZ .Com said... REPLY

Jeragat sy takde, jerawat byk la... Huhu murung nya 😐

Rubiah Kadir said... REPLY

@Abam Kie

Lelaki zaman sekarang pentingkan penampilan dah Abam Kim Kan

Rubiah Kadir said... REPLY

@AZ .Com

Hehe..jerawat boleh buat kita murung dan moody. Sebab bila berjumpa dengan orang. Muka lah di pandang dahulu.

Baik awak cepat2 atasi ya :)

adianiez AIDA said... REPLY

Vit c memang bagus.
Shaklee's is the best.
Aida consume ni :)

Fadima Mooneira said... REPLY

Erm,....... good info. Another tips Utk elakan jeragat is put on a sunblock every time you kuar rumah. Kkdgn kalo indoor put elok pakai especially kalo gie mall.

Emi said... REPLY

Emi pun ada amalkan pengambilan vitamin C jugak, tapi dari jenama yang lain. Bukan nak hilangkan jeragat je, tapi nak perbaiki tekstur kulit pun bagus jugak. Kulit jadi lebih cantik dan sihat.

Aerill Hassan said... REPLY

Terima kasih atas perkongsian yg menarik. ilmu baru untuk hari ni. saya ni kurang sikit ambil tahu tentang penjagaan kulit :) terima kasih sekali lagi.

Alia Farhan said... REPLY

Serius mmg jeragat boleh hilang dengan ambil vitamin ke? Kalau jeragat yg teruk boleh jugak ke? Sebab ada org kata kalau jeragat yg teruk paling berkenan laser treatment ja

Rubiah Kadir said... REPLY

@Alia Farhan

Untuk dalaman, ambil supplement protein, Vitamin C dan vitamin E. Protein untuk hasilkan sel sel kulit yang baru. Kitaran kulit kita 28 hari ni yang normal lah. Bergantung pada umur juga kitaran kulit ni.

Vitamin E Dan C pula, antioksidan. Bagus untuk halang radikal bebas, yang mana jadi punca pada jeragat.

Untuk luaran, jaga rutin kulit dgn betul. Jgn kerap dedahkan dgn sinar UV. Lagi cepat jeragat beranak. Pakai sunblock.

Rubiah Kadir said... REPLY

@Fadima Mooneira

Yup betul tu. Kena pakai sunblock untuk luaran. Untuk halang radikal bebas seperti sinar UV yang merosakkan kulit, lagi cepat jeragat beranak.

Yanh supplement Vitamin C ni untuk luaran

miszlinda said... REPLY

Kawan I consume Vita-C plus ni, muka dia terus cerah. Bersih je muka dia. Ada juga dia suggest untuk consume vita-C ni. sebab muka I kusam je.

aliah syafiqah said... REPLY

Saya makan buah oren setiap hari

saidila said... REPLY

pernah ambik ni tapi dah lama sangat tak ambik , mungkin nak kena consume balik , umur dah meningkat banyak kena jaga

Muhammad Naim Abdullah said... REPLY

Sejujurnya Naim tak pernah amik produk ini. Well Lelaki kan. haha. jujurnya Naim kan. Just cuci muka dengan pencuci muka yang anti jerawat ja. Akan tetapi ia menjadi pilihan para wanita di luar sana. Betul kan hehe. Good job hehe

Fadzil Ahmad said... REPLY

Fuhh. Jeragat & jerawat. Pasti paling dirisaukan kaum wanita kan. Penjagaan makanan kita pun penting sebenarnya. Sihat dalaman, sihat juga luaran

Mama aiman said... REPLY

Thanks for sharing sis..bagus info nie sebab vitamin c memang elok untuk kulit..xkira lelaki atau prmpuan, jeragat nie umpama mimpi ngeri klu dia da hinggp kt muka..

apekinahdotcom said... REPLY

Sekali da terkena jeragat, aduhh memang payah nak hilang. Pengambilan vitamin C memang bagus, tambah umur dah makin meningkat. Banyak yang perlu dijaga terutama dari segi pemakanan

Rollinggrace said... REPLY

Berbaloi jugak harga tu utk 180 biji. masa kecil igtkn jeragat tu cntik, tp skrg dh tua dh mula bertukar fikiran pulak haha. thanks for the info sis!

xulhlmi said... REPLY

wahhh baguslah produk ni, zul kene consume ni sebab selalu naik jerawat dekat muka sampai rasa hilang confident

Nadia Johari said... REPLY

bgus ambil vitamin c ni untuk muka..kalau makan oren hari2 pun ok..hehe..tapi shaklee ni pun bgus juga..ramai yang ambil ni

Ahmadi said... REPLY

Dulu wife ada guna juga produk Shaklee ni terutama time pantang anak pertama. Saja cuba untuk menambahkan air susu ibu dan memang berkesan. Tapi bila anak kedua dan ketiga dah mula amalkan makan minyak zaitun. apa pun Shaklee memang terbukti berkesan.

AyuArjuna BiGoshh said... REPLY

menarik produk ni..selalunya saya amik vitamin c jenama lain..tapi bila tengok brand ni nampak not bad juga...vitamin ni bukan bagus untuk kulit sahaja tapi bagus untuk kesihatan dalaman juga kan

Lia Hasty said... REPLY

Lia jenis x boleh skip vitamin c setiap hari. Kalau x mula lah badan cepat demam cepat selsema. vitamin c dari shaklee perbnah cuba juga sebelum ni.

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah dan komen di blog Ruby.

Salam Ukhwah :)